Hon na majitele starších vozidel je tady. Byl spuštěný nový systém kontroly na STK, což znamená jediné. Ohromné množství majitelů vozidel nemá šanci projít! Jsou to až tisíce vozidel denně

Snaha vytlačit ze silnic starší automobily je v mnoha zemích zcela běžná. Stát má v rukou jednu poměrně efektivní možnost, jak toho docílit. Může upravit zákony, které souvisí s kontrolou na STK. Laicky to znamená, že změní systém kontroly tak, aby byla natolik náročná, že majitelé starších automobilů jednoduše nemají šanci projít. Jde tedy o nařízení doslova napsané na míru proti nim.

Novela začala platit na Slovensku

Jedna taková novela aktuálně začala platit na Slovensku. A to v polovině května a nyní už je jasné, proti komu byla mířena. Většina lidí je jasně přesvědčena, že se jedná o změnu, která je namířena proti majitelům starších vozidel. I oni říkají, že skutečné vraky by na silnicích neměli co dělat. Jejich vozy jsou ale z technického hlediska v podstatě v pořádku, a přitom „technickou“ nedostanou, jelikož jim je vytvořen obsáhlý soupis různých závad, které musí opravit.

Vše pod dohledem

Ministerstvo si je samozřejmě vědomo toho, že za úplatky dnes lze udělat vše. I technickou. Proto je novelizace zákona spojena ještě s jednou povinností pro stanice STK. A tou je nutnost instalace kamer. Díky nim bude možné zpětně jednoduše zjistit, jak samotná kontrola probíhala a zda bylo vše tak, jak je napsáno v protokolu. A jelikož v případě porušení hrozí pokuta i technikům, je jasné že si nikdo neriskne udělat podvod.

Čtěte také: Šla na záchod a do mísy nalila trochu saponátu na mytí nádobí, co se stalo potom její manžel obdivoval

Co to pro majitele starších aut znamená?

Jednoduše řečeno to pro ně znamená nutnost se svého vozu zbavit a koupit si nový. Mají sice možnost nechat zjištěné závady nechat opravit, ale to by vyšlo na tak vysoké sumy, že by se jim podobný krok nevyplatil. Stát tak díky tomuto kroku dosáhne svého a starší vozy, které na silnicích již mít nechce, se na nich skutečně už objevovat nebudou. Jde pochopitelně o poměrně tvrdé nařízení, které majitelé starších aut rozhodně nevítají. Právě naopak.

Co hlásí návštěvníci stanic STK

V podstatě se shodují na tom, že jejich automobil dostal označení jako „dočasně nezpůsobilý“. Musí tedy zjištěné závady odstranit, nebo musí vůz nechat ekologicky zlikvidovat. Problémem navíc nejsou jenom technické problémy, které by byly spojeny se stářím samotného vozu. U řady aut je problém se samotným motorem. Novela totiž přišla i se změnami emisních norem. A jsou to především starší naftové motory, které je v žádném případě nemohou splnit. A náprava? Pokud by nedošlo k výměně celého motoru za novější, tak v podstatě není.

Tisíce aut denně

Nespokojení majitelé se ihned začali spojovat na sociálních sítích. Daná aktivita ukázala, o jak velký problém na Slovensku jde. V podstatě se zjistilo, že to jsou i tisíce aut denně, které na Slovensku technickou neprojdou, jelikož nové limity a normy nemohou splnit. Většinou se shodují na tom, že je technici nepustí buď z důvodu technických banalit, které ve skutečnosti nejsou tak závažné, tak i z důvodu toho, že jejich dieselový motor jednoduše neprojde měřením.

Pohled na věc má i druhou stránku

Našli se ale i tací, kteří nový zákon zcela schvalují. Konečně se podle nich uleví velkým městům, nebude docházet k takovému znečištění a příroda na tom bude lépe. Je pravdou, že některé starší diesely byly skutečně horší, než velký náklaďák.