Petr Vostárek, známý na scéně jako extravagantní Chi Chi Tornado, promluvil o brutálních reakcích, které v poslední době sklízí za své drag vystoupení. V rozhovoru přiznává, že přemýšlí nad tím, zda nezakončit svou kariéru podobně jako Ondřej Brzobohatý, který se rozhodl odložit alter ego Tiffany Richbitch. Vostárek je přitom jednou z průkopnických postav české drag scény, která baví publikum už více než tři dekády. V následujícím textu odhaluje, jak hluboko mohou nenávistné projevy zasáhnout a proč jsou předsudky vůči dragu zcela mimo realitu.
Nečekaná vlna nenávisti
„Pořad Chi Chi na gauči je hodně provokativní, takže jsem čekal nějaké reakce. Tak hlubokou nenávist a útoky za hranou lidskosti jsem ale nečekal,“ svěřuje se Vostárek. Drag je podle něj o svobodě, nadsázce a uměleckém vyjádření, ale část veřejnosti má pocit, že jde o něco zvráceného. Útoky, které míří na jeho osobu, prý nejsou jen nesouhlasem – často překračují hranice slušnosti i zdravého rozumu.
Inspirace k odchodu
Dlouholetý umělec přiznává, že rozumí rozhodnutí Ondřeje Brzobohatého stáhnout svou drag personu Tiffany Richbitch z veřejného vystupování. „Rozhodnutí Ondřeje Brzobohatého nevystupovat jako Tiffany Richbitch chápu, protože nad tím už přemýšlím taky,“ říká otevřeně. Podle něj není jednoduché nechat si denně posílat vzkazy plné vulgarit a nenávisti.
Drag jako umění, ne úchylka
Společným jmenovatelem kritiky bývá domněnka, že drag je úchylný a sexuálně motivovaný. „Někteří myslí, že drag show je něco úchylného a sexuálně nás vzrušuje, což je nesmysl,“ zdůrazňuje Vostárek. Vysvětluje, že drag je především o herectví, vizuálním umění a svobodě projevu. Stejně jako jiné formy divadelní performance má své kořeny v historii a tradici.
Cimrman a drag? Ano!
Pro ty, kdo se podivují nad spojováním drag vystoupení s českým kulturním odkazem, má Vostárek jasnou odpověď. Připomíná legendární Divadlo Járy Cimrmana, jehož humor a inscenace často stojí na tom, že muži hrají ženské postavy. „Třeba Divadlo Járy Cimrmana je na dragu postavené a nikdy to nikomu nevadilo,“ podotýká.
Třicet let zkušeností
Vostárek se dragu věnuje přes třicet let a během této doby zažil éru, kdy byl drag spíše exotickou raritou než terčem útoků. Tehdy lidé brali jeho vystoupení jako součást showbusinessu a bavili se jejich nadsázkou a energií. Dnes má pocit, že část společnosti se posunula směrem k netoleranci a agresivitě.
Svoboda jako hlavní motivace
Drag podle něj neláká kvůli provokaci, ale kvůli pocitu svobody. „Drag je performance, spousta umělců to miluje proto, že jsou svobodní,“ dodává. Kostýmy, make-up a extravagantní gesta jsou pro něj způsobem, jak se odtrhnout od všední reality a přenést diváky do jiného světa.
Kultura versus předsudky
Zatímco umělecká hodnota dragu je v zahraničí uznávána i v mainstreamu, v Česku naráží na časté nepochopení. Vostárek věří, že klíčem k přijetí je osvěta a vysvětlování, co drag skutečně znamená. Přesto přiznává, že opakované útoky dokážou člověka psychicky vyčerpat.
Otázka budoucnosti
Zda se rozhodne s dragem skončit, zatím definitivně neví. Váhá mezi touhou tvořit a potřebou chránit své duševní zdraví. Jeho příběh je ale jasným důkazem, že i v umění, které má lidi bavit, se může skrývat tvrdá realita konfrontace s nenávistí.
Zdroj: DVTV.cz, parlamentnilisty.cz