Řidiče po celé republice čeká každoroční povinnost přezout na zimní pneumatiky. Tentokrát se ale odborníci shodují, že nejde jen o zákon, ale především o zdravý rozum a bezpečnost. Kdy přesně je vhodné přezout, jak poznat kvalitní pneumatiku a jak vysoké pokuty hrozí za špatné obutí? Na tyto otázky odpovídají experti i testy spotřebitelských organizací.
Kdy přichází čas na zimní přezutí
Povinnost zimních pneumatik platí v momentě, kdy je na silnici sníh, led nebo námraza. Odborníci přesto doporučují přezout už při teplotách pod sedm stupňů Celsia. Právě tehdy totiž letní gumy ztrácí přilnavost. Mnozí motoristé čekají až na první sníh, ale to může být pozdě – přezutí by mělo být spíš prevencí než reakcí na počasí. Řidiči by navíc měli mít na paměti, že zimní pneu musí mít minimálně čtyři milimetry vzorku, jinak riskují nejen pokutu, ale i zhoršenou bezpečnost.
Jak vybrat opravdu kvalitní pneumatiku
Podle odborníka časopisu dTest Michala Mikoláše se kvalita zimní pneumatiky nedá poznat jen pohledem. „Možnosti řidičů, jak vybrat kvalitní zimní pneumatiku, jsou do jisté míry omezené,“ upozorňuje. Spotřebitelská organizace dTest proto otestovala 31 zimních pneumatik a zjistila, že až třetina z nich může být pro řidiče rizikem. Důležité je sledovat symbol sněhové vločky v horském štítu a údaje na energetickém štítku – především přilnavost na mokru. Čím blíže k písmenu A, tím lépe.

Na co si dát pozor při nákupu pneumatik
Dalším faktorem, který ovlivňuje nejen bezpečnost, ale i spotřebu paliva, je valivý odpor. Čím nižší, tím úspornější jízda. Kromě toho by si řidiči měli ohlídat stáří pneumatiky. „Může se stát, že samotná směs už nemá tu integritu jako předtím,“ varuje Mikoláš a dodává, že pneumatika starší než pět let by měla jít z oběhu. Datum výroby se pozná podle tzv. DOT kódu na bočnici pneumatiky.
Jednoduché měření hloubky dezénu
Podle mluvčího ÚAMK Igora Siroty lze hloubku dezénu změřit snadno i bez speciálního přístroje. „Buď si koupíme jednoduchý měřák, nebo použijeme padesátikorunu. Když obvod jiné barvy zapadne do drážky, je to v pořádku, pokud vyčuhuje, je pneumatika sjetá,“ vysvětlil Sirota. Zimní pneumatika by měla mít vzorek alespoň čtyři milimetry a označení 3PMSF. Nové pneumatiky mívají hloubku kolem osmi milimetrů, což zajišťuje optimální záběr na sněhu i ledu.

Pokuty v zahraničí mohou zruinovat peněženku
Čeští řidiči často riskují, když v zimě jezdí na letních pneumatikách. V tuzemsku hrozí pokuta kolem dvou tisíc korun, ale v zahraničí jsou sankce mnohem vyšší. „V Rakousku to může být až 125 tisíc korun, pokud zablokujete silnici kvůli letním pneumatikám,“ varuje Sirota. Problémem ale mohou být i zimní gumy v létě – například v Itálii může za nevhodný rychlostní index přijít pokuta až 50 tisíc korun.
Celoroční pneumatiky jako kompromis
Rostoucí popularitu v Česku získávají celoroční pneumatiky. Jsou vhodné především pro řidiče, kteří jezdí spíše po městě. „A stále se lepší, to je to podstatné,“ říká Sirota, ale zároveň varuje, že do hor nebo náročného terénu se hodí jen čistě zimní obutí. V zahraničí je možné s nimi jezdit jen tehdy, pokud odpovídá jejich vzorek místním předpisům. Jinak se i v tomto případě může řidič dostat do problémů.

Cena není vždy zárukou kvality
Letos ceny zimních pneumatik podle webu Pneumatiky.cz vzrostly zhruba o 1,7 procenta. Průměrná sada stojí kolem deseti tisíc korun. Podle průzkumu Alzy přezouvá většina motoristů dvakrát ročně a za jednu pneumatiku zaplatí maximálně 2500 korun. Mikoláš upozorňuje, že vyšší cena nemusí nutně znamenat vyšší kvalitu: „Stává se nám při testech, že mezi propadlíky bývají i dražší značky.“ Důležité je vybírat podle testů a štítků, ne jen podle ceny.
Na zimu nestačí jen přezout
Příprava auta na zimu by neměla končit u pneumatik. BESIP doporučuje zkontrolovat také nemrznoucí směs, baterii i klimatizaci, která v zimě pomáhá s odmlžováním skel. Motoristé by navíc měli mít v autě i povinnou zimní výbavu – škrabku, lopatku nebo rozmrazovač zámků. Zodpovědná příprava může ušetřit nejen peníze za pokuty, ale především zdraví.
Zdroj: ČT24.cz