Silnice z plastového odpadu. Britská společnost přišla s novým projektem šetrným k životnímu prostředí

Planetě Zemi dominují rozsáhlé modré plochy oceánů. Ovšem dnešní doba je bohužel taková, že vodní plochy stále více zamořuje plastový odpad. Situace je alarmující, a proto se stále více apeluje na všechny obyvatele planety, aby se snažili recyklovat a vytvářet co nejmenší množství odpadu na svou domácnost. V rámci toho dochází k vymýšlení různých nových alternativ, jak recyklovat a věci používat několikrát po sobě, dokud nám skutečně nevypoví službu. Jedním z takových nových návrhů je výstavba silnic z plastového odpadu.

Reklama

Jak respektovat životní prostředí?

Než se dostaneme k představení samotného projektu, představíme si několik tipů, jak respektovat životní prostředí. Stavět silnice z plastových lahví a sáčků zřejmě sami nezvládneme, ale i tak můžeme přispět k lepšímu „zdraví“ naší planety malými změnami životního stylu.

  • Nikdy neodhazujte odpadky na ulici nebo v přírodě.
  • Snažte se vyhnout koupi balených svačin na cestách
  • Při oslavách se pokuste obejít bez balónků
  • Sbírejte plastový odpad
  • Některé plastové výrobky se snažte používat opakovaně
  • Nepoužívejte plastové obaly
  • Nekupujte vodu v plastových lahvích
  • Nepoužívejte syntetické oblečení

Projekt udržitelného řešení

Autorem ekologického a udržitelného řešení je Toby McCartney, generální ředitel společnosti MacRebur, stojící za tímto projektem, který slibuje velkou efektivitu. Narůstání znepokojenosti ohledně znečištění naší planety dovedlo britskou společnost k nápadu využívat plastové lahve k vytvoření mnohem odolnějšího a levnějšího asfaltu. První továrna MacRebur byla za tímto účelem otevřena ve Skotsku, která začala s výrobou jednoho kilometru silnice, na níž by měla padnout směs ze zhruba 684 000 jednorázových plastových lahví nebo sáčků.

Jak to celé funguje?

Plastový odpad se přeměňuje na malé granule a poté se z nich vytváří asfalt. Kvalita asfaltu je tak díky plastové směsi odolnější a zároveň přispívá ke snížení množství použitých fosilních paliv. Co to celé znamená? Projekt může zajistit konec děr na vozovce, kaluží nebo prasklin. Nový princip spočívá také v redukci ropy, která se nejčastěji používá k navrhování asfaltu, jenž se mísí s horninami, vápencem a pískem. Tato iniciativa je velice chvályhodná a především slibná. Představuje přístup, který je ekonomicky efektivní a zároveň šetrný k životnímu prostředí díky inteligentnějšímu snížení množství plastového odpadu. Britská společnost MacRebur již podepsala dohodu ve spolupráci s ministerstvem dopravy.

Reklama

Prověření odolnosti asfaltu z plastového odpadu

Aby si autoři projektu byli skutečně jistí, že jejich nápad funguje, pro smysluplnější posouzení jejich ekologických silnic čekali na agresivnější počasí až do období skotských zim. „Můžeme nejen pomoci vyřešit problémy plastového odpadu, ale také vozovky, která je nyní odolnější vůči změnám počasí. Snížil se výskyt prasklin a výmolů,“ uvádí McCartney. Nový druh asfaltu je totiž pružnější díky recyklovaným plastovým přísadám a zároveň silnější s delší životností.

Reklama