Havlíček přiznal tvrdou pravdu! Rychlotrať do Polska nebude a další stavby visí na nitce! Chybí peníze!

Reklama

Bez peněz na stole přichází tvrdá rozhodnutí. Budoucí vláda složená z ANO, SPD a Motoristů Sobě zvažuje, že kvůli rozpočtovému deficitu pozastaví či odloží některé připravené dopravní stavby. Největší obětí se stala plánovaná vysokorychlostní trať do Polska, konkrétně z Hradce Králové do Vratislavi. Jak potvrdil bývalý ministr dopravy a místopředseda ANO Karel Havlíček, stát jednoduše na takto ambiciózní projekty nemá dost financí.

Omezený rozpočet

Ve státním rozpočtu na příští rok chybí obrovských 48 miliard korun určených na dopravní stavby. Havlíček v rozhovoru pro Právo vysvětlil, že nový kabinet nyní zkoumá každou položku v investičním plánu a určuje, co je nezbytné zahájit hned a co může počkat. Zkoumáme obrovské množství staveb, řešíme se Správou železnic a Ředitelstvím silnic a dálnic každou položku a dáváme jim priority,“ uvedl. Podle něj vláda nechce zastavit klíčové projekty, ale realita rozpočtu je neúprosná.

Rychlotrať do Polska se ruší

Jedním z prvních projektů, který nová vláda smete ze stolu, je vysokorychlostní trať z Hradce Králové do Vratislavi. Podle Havlíčka jde o plán, který připravil jeho nástupce Martin Kupka z ODS, ale financování takového projektu je nyní nereálné. Na ty další větve, které si vymyslel ministr Kupka na Wroclaw a Německo, jednoduše nemáme, řekl Havlíček otevřeně.

Facebook Karel Havlíček

Zůstane jen hlavní páteř

Reklama

Přesto se zcela nezastaví všechny plány v oblasti vysokorychlostní dopravy. Budoucí vláda chce pokračovat v hlavní trase z Drážďan přes Ústí nad Labem, Prahu a Brno až na Břeclav. Tato linie je klíčová pro budoucí propojení Česka s evropskou dopravní sítí. Směrem na Německo se pak počítá s trasou z Prahy přes Louny do Mostu, zatímco z Plzně se má chystat rychlé spojení na Mnichov, byť s nižší rychlostí vlaků než u VRT.

Dálnice dostanou přednost

Navzdory škrtům chce nová vláda udržet tempo u nejdůležitějších dálničních staveb. Mezi prioritní projekty patří dálnice D3, D6, D11 a D35, které mají zásadní význam pro dopravní propojení republiky. Pokračovat má i výstavba železničního uzlu v Hradci Králové a modernizace tratě do Českých Budějovic. Tyto projekty podle Havlíčka zůstávají „nedotknutelné“.

Facebook Karel Havlíček

Realita bez iluzí

Havlíček otevřeně přiznává, že v dopravní infrastruktuře nebude možné pokračovat v dosavadním tempu. Po období, kdy se rozjíždělo rekordní množství projektů, přichází fáze zkoumání a přehodnocování. Cílem je podle něj především zajistit, aby se nezastavila výstavba klíčových tahů, i když jiné projekty budou muset čekat.

Opozice varuje před ztrátou tempa

Kritici z řad odborné veřejnosti i opozice upozorňují, že odklad staveb může mít vážné dopady. Česká republika už nyní zaostává v modernizaci železniční sítě a vysokorychlostní tratě měly být symbolem vstupu do nové éry dopravy. Obavy panují i u regionů, které doufaly v nové napojení na hlavní dopravní tepny.

Facebook Karel Havlíček

Lidé chtějí jasný plán

Mnozí občané očekávají, že nová vláda předloží konkrétní harmonogram, který ukáže, kdy se jednotlivé stavby opět rozběhnou. Zatím ale přicházejí spíše neurčité sliby o přehodnocení priorit a nutnosti šetřit. I proto se stále častěji ozývá otázka, zda Česká republika neztrácí směr v rozvoji moderní dopravy.

Budoucnost na kolejích i dálnicích

Zatímco část veřejnosti doufá, že se škrty ukážou jako dočasné, jiní varují, že návrat k odloženým projektům bude velmi těžký. Výstavba dopravní infrastruktury vyžaduje dlouhodobé plánování a kontinuitu. Vláda tak stojí před rozhodnutím, zda krátkodobě šetřit, nebo dlouhodobě riskovat zpomalení rozvoje celé země.

Zdroj: Echo24.cz

Reklama