Hrozí drastické zdražení uhlí, plynu i benzinu? Česko tlačí na změnu evropských pravidel!

Reklama

V následujícím článku se dočtete, proč hrozí zdražení energií a pohonných hmot kvůli novým emisním povolenkám. Česká vláda se snaží odvrátit prudký cenový skok a prosazuje změny v evropském systému. Zjistíte, co se chystá od roku 2027 a jaká opatření mají ochránit domácnosti před vyššími účty.

Evropské emisní povolenky se dotknou i běžných domácností

Reklama

České domácnosti dosud neplatily za emise spojené s topením uhlím, plynem nebo za provoz aut se spalovacími motory. To se ovšem brzy změní. V roce 2027 začne platit nový evropský systém emisních povolenek ETS 2. Ten bude nezávislý na současném systému využívaném průmyslem a energetikou. Česká vláda má však obavy, že tato změna povede ke zdražení energií a pohonných hmot, což by zasáhlo peněženky běžných lidí.

Vláda usiluje o odklad a změnu pravidel

Už v prosinci minulého roku vláda rozhodla, že se pokusí posunout spuštění ETS 2 minimálně na rok 2028. Zároveň požaduje zavedení silnějších nástrojů na ochranu proti prudkému růstu cen povolenek. Ministerstvo životního prostředí je přesvědčeno, že správně nastavený systém nezpůsobí sociální problémy. Bez úprav ale hrozí výrazné zdražení plynu, uhlí, benzinu i nafty, což by negativně dopadlo na domácnosti.

Shutterstock

Podpora mezi státy i tlak na Brusel

Reklama

Ministr životního prostředí Petr Hladík jedná s evropskými partnery o podpoře tzv. non-paperu. Tento dokument, který Česko vytvořilo společně s Francií a dalšími zeměmi, navrhuje konkrétní mechanismy proti cenovým výkyvům. „Požadujeme úpravu tak, aby takový případ nehrozil,“ uvedla mluvčí Ministerstva životního prostředí Veronika Krejčí. Návrh už podpořily i státy jako Itálie, Slovensko, Polsko nebo Bulharsko. Premiér Petr Fiala ale upozorňuje, že úplné zrušení systému není reálné, protože většina členských států jeho zavedení podporuje.

Německo jde příkladem, ostatní státy vyčkávají

Německo už začlenilo ETS 2 do své legislativy a tlačí na sjednocení podmínek napříč unií. „Zároveň se budeme zasazovat o nástroje, které zabrání skokovým nárůstům cen CO2 pro spotřebitele a podniky. Příjmy z CO2 vrátíme občanům a podnikům,“ uvádí německá vláda. Plné obchodování s povolenkami by mělo odstartovat na burze v Lipsku v roce 2027, pokud nedojde k dohodě o odkladu. Ten je ve hře a bude předmětem dalších jednání.

Současný mechanismus může být nedostatečný

Evropská komise sice nastavila hranici 45 eur za tunu CO2, při jejímž překročení by se na trh dostalo více povolenek, ale tento mechanismus je podle odborníků slabý. „Tento mechanismus je poměrně slabý. Nikde není řečeno, že intervence bude dostatečně silná, aby situaci napravila,“ upozorňuje europoslanec Luděk Niedermayer. Ministerstvo životního prostředí navrhuje, aby se v případě potřeby uvolňovalo více povolenek častěji, než dosud umožňuje evropská směrnice.

Jaká opatření se chystají

Podle nynějších pravidel by při dvojnásobku průměrné ceny trvajícím tři měsíce přibylo na trh 50 milionů povolenek. Pokud by cena dva měsíce po sobě překročila 45 eur, přibylo by 20 milionů. V případě trojnásobku průměrné ceny po dobu šesti měsíců by se uvolnilo až 150 milionů povolenek. Tato pravidla ale platí jen do konce roku 2029. Česko požaduje jejich posílení, aby se cena udržela na přijatelné úrovni a nezpůsobila zdražení pro koncové zákazníky.

Shutterstock

Futures kontrakty ukazují vysoké ceny

Obchodování s povolenkami se sice zatím naplno nerozběhlo, ale od května je možné je nakupovat formou futures kontraktů. První obchodní den se prodalo jen 5000 povolenek. Cena povolenky na rok 2029 se v kontraktech pohybovala kolem 96 eur za tunu CO2, na rok 2030 dokonce 100 eur. Tato čísla vzbudila obavy. Podle Niedermayera i Ministerstva životního prostředí ale nelze současné ceny futures považovat za indikativní pro běžné obchodování.

Nejvíce zdraží uhlí, pohonné hmoty podraží méně

Domácnosti, které topí uhlím, by pocítily největší cenový nárůst, protože právě spalování uhlí uvolňuje nejvíce CO2. Na jednu tunu uhlí připadá 1,6 tuny CO2. Při ceně 45 eur za tunu CO2 by uhlí podražilo o 1912 Kč. U plynu by se náklady při stejné ceně povolenky zvýšily o 203 Kč na MWh, což odpovídá 14% zdražení. Litr benzinu by zdražil o 2,7 Kč, litr nafty o 2,9 Kč. Přesto Niedermayer tvrdí, že nový systém má smysl, protože vyrovná podmínky mezi jednotlivými zdroji a urychlí přechod na ekologičtější alternativy.

Zdroj: SeznamZprávy.cz

Reklama