Když se v roce 1999 objevil v kultovní komedii Pelíšky coby nesmělý gymnazista Michal Šebek, nikdo netušil, jak moc mu tato role změní život. Michal Beran byl tehdy sedmnáctiletý student, který se po boku Miroslava Donutila a Jitky Asterové ocitl ve víru filmového světa. Jeho postava si rychle získala sympatie diváků, kteří s ním prožívali lásku k Jindřišce, již ztvárnila Kristýna Badinková Nováková. Popularita přišla nečekaně a intenzivně, ale Beran se nakonec rozhodl, že jeho budoucnost nebude před kamerou, nýbrž za ní.
Začátky v dětských rolích
Herectví ho lákalo už od dětství. V televizi se mihnul v několika menších rolích, ale žádná z nich mu nepřinesla výraznější pozornost. Až nabídka od režiséra Jana Hřebejka na roli Michala v Pelíšcích mu otevřela dveře do světa filmu. Doufal, že se jedná o začátek velké herecké kariéry, jenže po premiéře se žádné další velké role nedostavily. Přesto se herectví úplně nevzdal a své nadání využil alespoň v dabingu či v menších filmových projektech, například ve Snowboarďácích.
Volba jiné cesty
Když nastal čas rozhodnout se, kudy povede jeho profesní dráha, zvolil studium divadelního manažerství na brněnské JAMU. Už během studií se pohyboval v zákulisí divadla a televize, kde nacházel novou motivaci. Zatímco jeho vrstevníci snili o filmových cenách, on si začal uvědomovat, že se mnohem lépe cítí v roli člověka, který tahá za nitky zpoza kamery.
Kariéra v televizi
Po úspěšném absolvování školy se rozhodl naplno věnovat televizní produkci. Začínal skromně jako asistent, ale díky píli a zkušenostem z hereckého prostředí se postupně vypracoval až na pozici vedoucího produkce v brněnském studiu České televize. Pod jeho dohledem vznikaly známé projekty jako kriminální seriál Labyrint, dokumentární cyklus Legendy kriminalistiky nebo populární komedie Muži v říji.
Návraty k herectví
Ačkoliv se jeho kariéra přesunula za kameru, herectví úplně nepověsil na hřebík. Čas od času si ještě zahraje menší role, které se dají skloubit s pracovním i rodinným životem. Stejně tak se rád postaví na pódium s místní rockovou revivalovou kapelou, kde se prezentuje spíše jako muzikant než jako bývalá dětská hvězda. I jeho sousedé ho dnes vnímají spíš v této poloze než jako „Michala z Pelíšků“.
Proměna od puberty k dospělosti
Od doby natáčení Pelíšků uplynulo více než pětadvacet let a na někdejším zakřiknutém mladíkovi by dnes jeho někdejší fanoušci působící v publiku těžko poznali filmového hrdinu z devadesátých let. Zatímco jeho kolegyně Kristýna Badinková Nováková a Silvie Maryško si stále zachovaly podobný vzhled, Michal Beran působí jako úplně jiný člověk. Společné setkání herců v roce 2023 fanoušky doslova šokovalo.
Život mimo reflektory
Dnes je pro něj prioritou rodina a klidný život. Usadil se nedaleko Brna, kde si postavil dům, a s manželkou vychovává malého syna Františka. Zatímco herectví pro něj znamenalo krátkodobý záblesk slávy, práce televizního producenta mu přináší stabilitu, pravidelný rytmus a prostor věnovat se svým koníčkům i rodinnému životu.
Vzpomínky na Pelíšky
Na období natáčení ale dodnes vzpomíná s láskou. Jak přiznal: „Celá atmosféra byla super. Pro mě to byl první film, byl jsem z toho odvařený. Natáčeli jsme v létě v ateliéru na Barrandově, byl nejstarší a celý dřevěný. Když jsem netočil, tak jsem stejně ležel v tom falešném pokojíku a četl jsem si stará ABC. Úplně jsem tím žil. Hrál jsem s těmi nejlepšími a nic lepšího jsem si nemohl přát. Dá se říct, že nic lepšího a úspěšnějšího jsem pak ani nezažil.“ Tato slova dokazují, že pro něj Pelíšky navždy zůstanou jedinečným životním zážitkem.
Jak si ho pamatují diváci
V srdcích fanoušků ale zůstává Michal Beran navždy jako zamilovaný student, který marně usiloval o přízeň půvabné sousedky. „V očích diváků budou i po čtvrt století Uzlinka Jindřiška, Péťa i Michal stále děti, které žily v době, která je dnešní mladé generaci už cizí a jen stěží si umí představit, že by je pod stromečkem čekaly od taťky erární vojenské boty nebo museli dělat domácí nástěnku.“ Přestože se proměnil a dnes vede zcela jiný život, jeho filmová role je nesmazatelně zapsána do historie české kinematografie.
Zdroj: Kinotip2.cz