Bez varování a bez pokuty. Tak dnes vypadá situace na nejvytíženější české dálnici D1, kde zhruba každý dvacátý řidič nemá platnou dálniční známku. Ačkoliv kamery na mýtných branách vozidla bez známky automaticky rozpoznají, sankci dostane jen ten, koho přímo zastaví hlídka celní správy. Proč to tak je, jak systém funguje a kdo na to nakonec doplácí? O tom bude řeč v následujícím článku.
Laxní kontrola dává řidičům volnost
I po čtyřech letech od přechodu na elektronické dálniční známky v Česku zůstává systém kontroly děravý. Kamery na dálnicích sice zachytí každé vozidlo, které se po dálnici pohybuje bez platné známky, ale pokud řidiče nezastaví celníci, pokuta mu reálně nehrozí. Ministerstvo dopravy ani neplánuje zavést plně automatizovaný postih, takže řidiči se často spoléhají na náhodu. A zřejmě oprávněně.
Hlídky čekají na správné auto
Celní správa sice využívá informace z mýtných bran, ale nejedná se o plošné pokutování. „Zkontrolujeme, prověříme, jestli řidič třeba nezadal špatně imatrikulaci,“ vysvětlil „Zkontrolujeme, prověříme, jestli řidič třeba nezadal špatně imatrikulaci.“ Jiří Drexler z oddělení zpoplatněných komunikací. Data z kamer se načtou do tabletů, díky čemuž se hlídky mohou zaměřit jen na vybraná vozidla. Ale ani to nezajišťuje důslednost.
Němci zaskočení, Češi vychytralí
Problémem není jen česká vynalézavost. Mnoho cizinců, zejména Němců, na systém dálničních známek jednoduše zapomene. „Je sezona, takže řidičů jezdí hodně a třeba v Německu dálniční známky nejsou, takže na to někteří nejsou zvyklí a překvapí je to,“ doplnil „Je sezona, takže řidičů jezdí hodně a třeba v Německu dálniční známky nejsou, takže na to někteří nejsou zvyklí a překvapí je to.“ Drexler. Dálniční známku tak nemá podle odhadů každé dvacáté auto, což je na poměry vytížené D1 poměrně vysoké číslo.
Pokuty se zvyšují, ale ne počet potrestaných
Zatímco počet potrestaných řidičů se za poslední roky nijak dramaticky nezměnil, pohybuje se mezi 20 a 25 tisíci ročně, výše pokut roste. Průměrná částka se zvedla z 1300 korun v roce 2021 na téměř 2000 korun v letošním roce. „Odvíjí se to samozřejmě od cen dálničních známek, inflace, i ty ukládané pokuty kopírují tento trend,“ vysvětlila „Odvíjí se to samozřejmě od cen dálničních známek, inflace, i ty ukládané pokuty kopírují tento trend.“ Lada Temňáková, mluvčí celního úřadu pro Jihomoravský kraj a Vysočinu.
Automatický systém je zatím v nedohlednu
Přestože technologie pro automatické udělování pokut existuje a kamery ji zvládají, ministerstvo dopravy nechce tento krok realizovat. Podle jejich slov je problém nejen v nákladech, ale i v absenci politické vůle. „Pravidelně vyhodnocujeme stav porušení, který je kolem čtyř procent, a předpokládané náklady na zavedení automatického kontrolování a systému vymáhání pokut by byly vyšší. Ani není politická shoda na zavedení automatické kontroly,“ uvedl „Pravidelně vyhodnocujeme stav porušení, který je kolem čtyř procent, a předpokládané náklady na zavedení automatického kontrolování a systému vymáhání pokut by byly vyšší. Ani není politická shoda na zavedení automatické kontroly.“ mluvčí František Jemelka.
Úřednická zátěž by rostla
Dalším důvodem, proč systém zůstává v současné podobě, jsou obavy z enormního zatížení úředníků. Automatické pokuty by totiž musel někdo zpracovávat, doručovat a řešit případné odvolání. I kdyby technika fungovala bezchybně, byrokratická stránka celého procesu by podle ministerstva přinesla zásadní problémy. „Zásadně by navíc podle něj narostly náklady na úředníky, kteří by automatické pokuty vyřizovali.“
Dálniční známka jako loterie
Celá situace vytváří dojem, že zaplatit za dálniční známku je spíše otázka svědomí než reálné nutnosti. Pokud řidič ví, že jej bez přímé kontroly nikdo nepostihne, může být lákavé na poplatek rezignovat. Tím se ale dostává do nevýhodného postavení ten, kdo pravidla poctivě dodržuje. A stát přichází o značné částky na pokutách i samotných známkách.
Nepohodlné řešení bez výsledků
I přes opakované výzvy odborníků i veřejnosti zůstává situace beze změny. Zavedení efektivního systému pokut by si vyžádalo nejen investice do technologií, ale i politickou odvahu. Zatím se ale zdá, že stát raději přehlíží realitu a spoléhá na osvědčený systém „kdo se nechá chytit, má smůlu“. Tisíce řidičů tak nadále jezdí bez známky a pokuty padají jen na pár vyvolených.
Zdroj: irozhlas.cz