Od července 2025 se na českých silnicích začínají objevovat nové dopravní značky, které mají usnadnit život řidičům. Ministerstvo dopravy slibuje přehlednější orientaci, jednodušší komunikaci na silnicích a dokonce i rychlejší průjezd městy. V článku se podíváme na to, co přesně se mění, jaké značky přibyly a co si o tom myslí odborníci i samotní řidiči.
Náhradní trasy podle vzoru z Německa
Jednou z nejvýraznějších novinek jsou zeleno-bílé značky označující náhradní trasy. Tyto tabule mají pomáhat hlavně osobním automobilům vyhnout se přetíženým úsekům nebo nehodám. „Nejde o klasickou objížďku, nýbrž o alternativní trasy primárně určené pro osobní auta, které podle tiskové zprávy Ministerstva dopravy řidiče povedou, na rozdíl od navigací, po takových komunikacích, jež jsou pro dané druhy a intenzity dopravy vhodné a budou směrované tak, aby od jednoho exitu dálnice mířily k následujícímu.“ Tento koncept už delší dobu funguje například v Německu a teď se testuje i u nás.
Jednosměrky a cyklisté bez zbytečných cedulí
Změny se dotkly také značení jednosměrných ulic, které dovolují protisměrný provoz pro cyklisty. Nově už nebude nutné přidávat další dodatkové tabulky – vše bude shrnuto v jediné značce. To má nejen snížit počet cedulí, ale také zjednodušit čitelnost pro všechny účastníky silničního provozu. Cyklisté si tak už nebudou muset lámat hlavu, jestli danou ulicí mohou projet opačným směrem, nebo ne.
Slepé ulice v novém hávu
Další úprava se týká slepých ulic, které jsou sice neprůjezdné pro auta, ale cyklisté jimi mohou projet. I tady se ruší nutnost dodatkových tabulek a vše vyřeší nový typ dopravní značky. Tím se celkový systém opět zjednodušuje a snižuje se riziko, že řidiči nebo cyklisté přehlédnou důležitou informaci.
Přísnější pravidla pro tatratraktory
Na své si „bohužel“ přijdou i řidiči nákladních aut přestavěných na traktory, známých jako tatratraktory. „Až do července 2025 mohli řidiči nákladních aut přestavěných na traktory (lidově tatratraktor) jezdit i tam, kde byla značka zákaz vjezdu nákladních aut. To se změnilo a tento zákaz nově platí i pro ně.“ Tato změna má předejít obcházení pravidel a zajistit, že těžká vozidla se opravdu budou držet stanovených tras.
Nové směrovky na křižovatkách
Ministerstvo dopravy si vzalo inspiraci i v dalších zemích a upravilo podobu směrových značek na křižovatkách. Změna má přinést lepší přehled o směru jízdy, hlavně v případě složitějších křižovatek. „Nově se značení hlavní komunikace a vedlejších bude značit reálněji, aby značení více odpovídalo skutečnosti. Navíc půjde-li o složitější křižovatku, tak se využije dodatková tabulka s vyznačeným tvarem.“ Tento krok má přispět k větší bezpečnosti i plynulosti dopravy.
Emisní zóny nejsou povinné
Přestože se objevila také upravená značka označující začátek a konec emisní zóny, neznamená to, že by se od července začaly plošně zavádět nízkoemisní zóny. Rozhodnutí zůstává na jednotlivých samosprávách. Pokud se například Praha rozhodne omezit vjezd vozidlům, která nesplňují normu EURO 3, bude to zohledněno prostřednictvím kamerových systémů čtoucích registrační značky.
Novinky pro elektromobily
Změny se dotkly i označení nabíjecích stanic pro elektromobily. Ty budou nově značeny jednotněji, aby se řidiči elektromobilů lépe orientovali. Jde o další krok ke zjednodušení dopravního značení a podpoře elektromobility, která u nás stále roste.
Změny přichází postupně
Dobrou zprávou je, že nové značky se neobjeví na silnicích hned druhý den. „Nové značení pak bude postupně osazované v rámci pravidelné výměny značek.“ Řidiči si tak na změny zvyknou postupně. Celkově se novela snaží snížit počet značek a přitom zvýšit jejich srozumitelnost – otázkou zůstává, jestli řidiči budou novinky skutečně využívat, nebo zůstanou věrní svým navigacím.
Zdroj: Garaz.cz