Dne 5. června 2024 se v Pardubicích odehrála děsivá železniční nehoda, která otřásla celou zemí. Čelní srážka osobního a nákladního vlaku si vyžádala čtyři lidské životy a zanechala desítky dalších vážně zraněných. Tato tragická událost vyvolala nejen rozsáhlou záchrannou akci, ale také spustila důkladné vyšetřování příčin neštěstí.
Dramatická scéna na místě nehody
Krátce před 23. hodinou se expresní osobní vlak a nákladní souprava srazily v blízkosti nové zastávky Pardubice Centrum. Podle svědků to byla děsivá podívaná – lokomotivy obou vlaků se do sebe zaklesly a první vagony byly vážně poškozené. Záchranné složky okamžitě vyhlásily traumaplán a na místo se dostavily desítky vozidel integrovaného záchranného systému.
Hasiči pracně vyprošťovali zraněné cestující z poškozených vagonů a evakuovali je do připravených autobusů, odkud byli následně převezení do okolních nemocnic. Podle mluvčí pardubických hasičů Venduly Horákové se naštěstí v prvních dvou vagonech nákladního vlaku nepřepravoval nebezpečný náklad, takže nedošlo k dalšímu ohrožení obyvatel v okolí.
Oběti a zranění
Tragickou bilancí nehody jsou čtyři mrtví a desítky zraněných. Ministr vnitra Vít Rakušan na místě potvrdil, že 20 osob utrpělo lehká zranění a tři střední. Jeden ze strojvedoucích skončil v nemocnici, ale podle hasičů jeho zranění nemělo být vážné. Druhý řidič vlaku vyvázl bez zranění.
Záchranáři z okolních nemocnic v Pardubicích, Chrudimi a Hradci Králové ošetřili celkem 27 zraněných. Jednalo se především o poranění hlavy, krční páteře, otřesy mozku a různé pohmožděniny. Pět pacientů v Pardubické nemocnici mělo středně vážná zranění, ostatní měli lehká. V Hradci Králové bylo převezeno šest lehce zraněných, včetně dvou dospělých a čtyř dětí.
Reakce politiků a vedení drah
Premiér Petr Fiala incident označil za „velké neštěstí“ a vyjádřil upřímnou soustrast pozůstalým. Ministři dopravy a vnitra Martin Kupka a Vít Rakušan na místě nehody informovali o probíhajícím vyšetřování, které má objasnit příčiny tragické srážky.
Podle Kupky se srážka vyšetřuje a omezení provozu na trati v Pardubicích by mělo trvat „řádově hodiny“. Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal odhadl celkovou škodu na 110 milionů korun – 50 milionů na nákladním vlaku, 60 milionů na expresu a 300 tisíc na trati.
Vyšetřování a hledání příčin
Policie v Pardubicích zahájila úkony trestního řízení kvůli podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Drážní inspekce se nyní soustředí na detailní vyšetřování, které by mělo odhalit přesné příčiny tragické srážky.
Pardubický policista Roman Mrkvička, který byl mezi prvními na místě, popsal šokující ticho a zjevně zmatené cestující. Vyšetřovatelé nyní musí pečlivě shromáždit všechny důkazy a svědectví, aby určili, co vedlo k této katastrofě.
Dopad na dopravu a obnovení provozu
Vzhledem k rozsáhlému poškození infrastruktury a nutnosti vyšetřování na místě nehody, musely České dráhy přerušit provoz na důležité koridorové trati do Moravy. Vlaky nemohly jezdit ani odklonem po jiných tratích. Podle vyjádření dopravce RegioJet, jehož vlak mířil na Slovensko, bylo v něm v době srážky přes 300 cestujících. Všichni byli evakuováni.
Záchrana a pomoc obětem
Záchranné složky okamžitě reagovaly na hlášení o nehodě a na místo dorazily desítky vozidel integrovaného záchranného systému. Hasiči pracně vyprošťovali zraněné z poškozených vagonů a evakuovali je do připravených autobusů. Zdravotníci na místě vyhlásili traumaplán a osm posádek záchranné služby, včetně vrtulníku, se ujalo ošetřování zraněných. Na záchranných pracích se podílelo více než 60 hasičů.
Cestující, kteří vyvázli bez zranění, byli evakuování do nádražní budovy, kde pro ně byla připravená psychologická pomoc. Záchranáři postupně identifikovali všech více než 300 cestujících z vlaku RegioJet.
Svědectví očitých svědků
Podle výpovědí očitých svědků to byla strašlivá podívaná. Jeden z cestujících expresního vlaku Martin Bujňak popsal, že ucítil obrovskou ránu a má odřenou nohu. Přestože hasiči nejprve chtěli cestující udržet ve vagonech, nakonec se mu podařilo z vlaku dostat sám.
Další slovensky mluvící pasažér uvedl, že naštěstí seděli ve vedlejším vagonu. Slyšeli, jak lidé rozbíjeli okna a vyskakovali ven. Pardubický policista Mrkvička pak popisoval absolutní ticho na místě a zjevně šokované cestující pohybující se po kolejích.
Dopady na okolí a místní komunitu
Kromě tragických lidských ztrát a zranění měla nehoda významné dopady také na okolní oblast. Místo srážky bylo ohraničené policejními páskami a stovky záchranářů a vyšetřovatelů se zde pohybovaly několik hodin.
Místní obyvatelé i podnikatelé v okolí nádraží se museli vyrovnávat s narušením běžného života a fungování. Uzavřené tratě a omezený přístup k nádraží způsobily značné komplikace.
Odškodnění a pomoc obětem
Vedle vyšetřování příčin nehody se pozornost zaměřuje také na odškodnění obětí a pomoc zraněným. Podle odhadů drážní inspekce dosáhne celková škoda 110 milionů korun, což bude mít dopad na provozovatele vlaků i správce železniční infrastruktury.
Pozůstalým po čtyřech obětech a desítkám zraněných bude třeba poskytnout adekvátní odškodnění a podporu. Nemocnice v Pardubicích, Chrudimi a Hradci Králové, kam byli zranění převezeni, budou muset zajistit jejich další léčbu a rehabilitaci.
Celá tragická událost bude mít dlouhodobé dopady na místní komunitu, která se bude muset vyrovnávat s traumatem z této katastrofy. Psychologická pomoc a podpůrné programy budou pro mnohé nezbytností.
Poučení a prevence do budoucna
Tato děsivá železniční nehoda v Pardubicích ukázala, jak zásadní je neustálé zlepšování bezpečnosti na železnici. Vyšetřování musí odhalit přesné příčiny srážky, aby bylo možné přijmout účinná opatření, která zabrání podobným tragédiím v budoucnu.
Je třeba pečlivě prověřit technický stav infrastruktury, bezpečnostní systémy a postupy strojvedoucích. Zároveň je nezbytné posilovat kulturu bezpečnosti a zodpovědnosti v celém železničním sektoru.
Jen důsledným uplatňováním bezpečnostních standardů, modernizací technologií a systematickým vzděláváním personálu lze předcházet katastrofám, jako byla ta pardubická. Celá společnost si z této tragédie musí vzít poučení a usilovat o vyšší ochranu cestujících i zaměstnanců.
Zdroj: Blesk.cz