„Už nikdy víc!“ Čokoláda za osm eur a lehátka pro milionáře! Turisté se po letošku Chorvatsku vyhnou, ceny označili za výsměch!

Reklama

Bez úvodu by to nešlo, takže tady je stručné shrnutí toho, co vás čeká. Chorvatsko, tradičně oblíbená dovolenková destinace Čechů i Němců, letos šokuje turisty nejen krásnými plážemi, ale hlavně cenami, které mnohdy překonávají i slavné luxusní destinace. Na internetu se objevují videa s konkrétními příklady závratně drahých produktů a diskuse pod nimi jen potvrzují, že letní dovolená na Jadranu už dávno není „za hubičku“. Jak to vnímají místní a proč i Němci mluví o drahotě? Čtěte dál.

Chorvatsko šokuje ceny, turisté nevěří vlastním očím

Chorvatsko, které se dlouhodobě těší přízni evropských turistů, letos zažívá jiný druh pozornosti. Místo obdivu nad krásami Jadranu se zahraniční návštěvníci častěji zmiňují o tom, jak hluboko musí sáhnout do peněženky. Sociální sítě zaplavily videa z místních obchodů, kde turisté ukazují ceny, jež připomínají spíš Monako než bývalou jugoslávskou republiku. Jeden z nejdiskutovanějších záběrů ukazuje opalovací krém za téměř 30 eur – a to ještě není to nejhorší.

Čipsy za čtyři eura a čokoláda za osm

Na instagramovém profilu WorldTraveler se objevily další příklady extrémně drahého zboží – pytlík čipsů za více než čtyři eura nebo čokoládová tyčinka za osm. Uživatelé sociálních sítí se nestačí divit. Opalovací krém skoro třicet 30 eur? Je to omyl? zaznívá v komentářích. Není přesně jasné, ve kterých místech Chorvatska byly tyto ceny zaznamenány, ale vzhledem k jejich výši se téměř jistě jedná o turisticky vytížené lokality, jak podotýká web jutarnji.hr.

Názory se rozcházejí, někteří Chorvati ceny obhajují

Komentáře pod videi se různí – jedni varují, že do Chorvatska už nikdy nepojedou, protože je podle nich nejdražší v celém regionu. Jiní se domnívají, že vyšší ceny u moře jsou běžné a není na tom nic zvláštního. Najdou se ale i ti, kteří radí vykašlat se na drahou kosmetiku a chránit pokožku před sluncem pomocí domácího olivového oleje. Tato rada sice vyvolává úsměv, ale odborníci by s ní rozhodně nesouhlasili.

Někteří Chorvati se turistům vysmívají

Zajímavé je, že se mezi komentujícími objevují i místní, kteří drahotu nejen nepopírají, ale dokonce ji obhajují. Jeden z komentářů na sociálních sítích byl obzvlášť jízlivý: Chorvatsko a jeho obyvatelé jsou vděční, že odjíždíte. Doufám, že už vás nikdy neuvidíme. Tato slova vyvolala vlnu reakcí a ukazují, že nálada mezi domácími a turisty nemusí být vždy přátelská.

I Němci už otáčejí oči

To, že ceny šokují Čechy nebo Poláky, možná nepřekvapí. Ale když se ozývají i Němci, kteří patří k finančně nejsilnějším turistům, je zřejmé, že něco není v pořádku. Jeden z komentujících přiznává, že vůbec nechápe, jak mohou Chorvati s tak nízkými platy v těchto podmínkách přežít. Jiný se podivuje, že někteří místní vůbec mají tu drzost ceny hájit, když už i Němci si musejí lehnout na ručník, protože lehátko je prostě nad jejich rozpočet.

Lehátko? Raději ručník

Do debaty se připojil i známý foodbloger Deni Kadrić, který žije v Německu a letos se také vydal na chorvatské pobřeží. Nejvíce ho zaskočily ceny pronájmu plážových lehátek. Podle něj jsou tak vysoké, že i bohatí Němci raději volí ručník na kamenech než předražené pohodlí. A to je vzkaz, který by měl chorvatský turistický průmysl slyšet velmi hlasitě.

Z Chorvatska raději jinam

Velká část komentujících se shoduje na jednom – pokud to příští rok bude vypadat podobně, raději zvolí jinou destinaci. Zmiňují například Albánii, Bulharsko nebo Turecko, kde se prý dá stále najít solidní poměr ceny a kvality. V chorvatských letoviscích se zatím zatím nikdo nemá k tomu, aby přehodnotil cenovou politiku. Pokud se tak nestane, může být léto 2025 výrazně chudší na turisty.

Nejde jen o ceny, ale i o přístup

Celá situace ukazuje, že nejde jen o to, kolik co stojí, ale také o to, jak na stížnosti reagují místní. Zatímco v jiných zemích se snaží hosty udržet, v Chorvatsku se část obyvatel místo toho turistům vysmívá. Tento přístup může v budoucnu znamenat nejen pokles příjmů z turismu, ale i výrazný pád reputace země jako vstřícné a pohostinné destinace.

Zdroj: iDNES.cz

Reklama