Jak je to možné? Hlavní úspora by spočívala v tisku a distribuci těchto známek. Elektronické známky by byly kontrolovány kamerami, což podle ministerstva dopravy zvýší výnosy z dálničních poplatků. Papírové kupony by pravděpodobně měly skončit s rokem 2020, na kterých loni stát vybral přes 5,4 miliard korun.
Elektronické dálniční známky byly původně plánovány už na rok 2019, nynější cíl je stanovený na rok 2021. Ministerstvo dopravy argumentuje také tím, že elektronické známky budou mnohem pohodlnější pro samotné řidiče. „Naším cílem je zvýšení komfortu řidičů, kteří by k úhradě časového poplatku mohli nově využívat také internet a mobilní aplikace. Řidič také nebude muset s sebou mít potvrzení o úhradě časového poplatku,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Loni (2017) stát utratil 314 milionu korun za tisk a distribuci současných kuponů, tyto útraty by se logicky měly výrazně snížit. Dále by měla státu finančně prospět i automatizace kontrol, jelikož kamery zajistí, aby řidiči nejezdili po dálnici bez poplatků, tudíž stát vybere mnohem více peněz za pokuty, ale i za řádnou koupi těchto známek. Padělání kuponů už také nebude možné, jelikož elektronický systém tomu zabrání.
Inspiraci našlo ministerstvo zejména v zahraničí (Slovensko, Maďarsko). „Nepůjde o nějaký rozsáhlý kamerový systém na každém vjezdu nebo výjezdu z dálnice,“ řekla Rezková. Systém by měl fungovat tak, že bude snímat SPZ vozidla, kterou porovná v databázi s platbou. Celní správa bude ovšem dále vykonávat práci kontroli, jen v měnší míře.
Vše je ale stále v procesu a ministerstvo stále řeší veškeré detaily. Musí se také dokončit zákony, které se musí poté schválit (ohledně této změny). Prodejní model, evidence úhrad a kontrola je také v řešení.
Od roku 1995 se v Česku platí za dálnice pomocí časových kuponů. Částku 1500 Kč ročně platí řidiči od roku 2012. Uvidíme zda-li bude příští rok zlomový a elektronické známky opravdu plně nahradí dosavadní kupony a zda bude kontrola efektivnější a finančně prospěšnější pro stát.