SPD jarmark: Klobáska za 28 Kč, máslo za 39 Kč! Okamura láká voliče na extra nízké ceny potravin!

Navštívíme volební jarmark hnutí SPD, kde se obyčejní lidé houfně scházejí kvůli levným potravinám. Klobáska za 28 korun nebo máslo za třicet devět? Zní to jako sen, ale v Jihlavě se z něj stala realita. Přestože se podobná akce konala už před čtyřmi lety, zájem je obrovský. Co však stojí za tímto nečekaným úspěchem? Přinášíme pohled přímo z místa dění, kde se mísí chutě, politika a nespokojenost s aktuální vládou.

Obrovský zájem hned od rána

Na jihlavském náměstí to od rána vřelo. Přestože prodej měl oficiálně začít až v poledne, lidé se začali shromažďovat už o hodinu dříve. Prodavačky nestačily vybalovat zboží a první zákazníci je obcházeli s prosbami o předčasný nákup. Starší paní bez zaváhání nakoupila máslo, jogurty a sýr, i když u zboží ještě nebyly cenovky. Když odcházela s plnou taškou za 120 korun, sama poznamenala, že v běžném obchodě by zaplatila minimálně 200. S postupujícím časem se stánky doslova ztrácely v davu, lidé si trpělivě vystáli fronty a domů si odnášeli nákupy za výrazně nižší ceny.

Cenová lákadla vedla k regulaci množství

Máslo za 39 korun, kilo brambor za devět, špekáčky a šunkové klobásky za méně než 150 korun za kilogram. Takové ceny způsobily, že bylo potřeba omezit množství, které si mohl jeden zákazník koupit. „Paní, prosím vás, tolik si toho nemůžete brát,“ upozorňovala prodavačka starší ženu, která si chtěla odnést velké množství brambor a jablek. Přesto se i přes omezení lidé na jarmarku cítili jako vítězové, protože ceny byly bezkonkurenční.

Facebook Andrea Peňáz 

Klobásky za 28 korun hitem dne

Největší pozornost však vzbudily stánky s grilovanými klobáskami. Jedna za 28 korun, k tomu limonáda za patnáct. Zájem byl tak velký, že se musely doplňovat zásoby přímo z dodávky. „Vzali jsme toho spoustu, vyjde na všechny,“ ujišťoval jeden z prodavačů a snažil se rozdávat dobrou náladu. Klobásky dodala firma Maso-Třebovle, další potraviny pocházely například z Bohemia Apple nebo mlékárny Olma. Podle organizátorů šlo výhradně o české výrobky a žádné dotace do cen prý nebyly potřeba.

Organizátor tvrdí, že akce se vyplatí

Za celou akcí stojí Honza, který má dlouholeté zkušenosti s prodejem potravin na různých trzích. „Můžu vám říct, že i při těchto cenách se nám taková akce vyplatí. Je to úplně něco jiného, než za co pak prodávají řetězce,“ prohlásil a odmítl jakékoliv dotace ze strany SPD. Právě on uzavřel smlouvu s agenturou, která se domluvila s SPD a pomáhá s organizací jarmarků po celé republice. Hlavním cílem podle něj není politika, ale nabídnout lidem kvalitní a cenově dostupné potraviny.

Facebook Andrea Peňáz 

Lidé ostře kritizují vládu a podporují Okamuru

Při rozhovorech s nakupujícími se často opakovaly stížnosti na současnou vládu. „On se bojí chodit mezi obyčejné lidi. On vůbec netuší, jak žijeme. Tady na Vysočině je to katastrofa,“ rozčiloval se muž jménem Petr. Popsal zhoršující se situaci ve firmách napojených na automobilový průmysl i nízké výplaty mnoha zaměstnanců. Jeho slova přitakávali i další přítomní, kteří mluvili o bídných platech kuchařek, prodavaček a příchodu levné pracovní síly ze zahraničí. Na náměstí zněla nespokojenost téměř ze všech stran.

Rajchl a jeho proslov sklízí pozornost

Na jarmark dorazil i Jindřich Rajchl, který má kandidovat za SPD. Během jeho proslovu se kolem něj shromáždil hlouček lidí, kteří naslouchali ostré kritice vlády. „Slyšeli jste někdy Fialu, že by řekl, že na pomoc Ukrajině nemáme dost peněz? Já ani jednou. Ale na valorizaci důchodů peníze neměl. Tak to je asi v naší zemi něco strašně blbě,“ pronesl a vyvolal bouřlivé reakce. Lidé kroutili hlavami a bylo jasné, že jeho slova rezonují s jejich pocity.

Facebook Andrea Peňáz 

Fialův mítink v kontrastu s masovým zájmem

Ve stejný den se v Jihlavě konal také mítink premiéra Petra Fialy s herečkou Ivou Pazderkovou. Plakáty na náměstí na akci zvaly, ale už dopředu bylo patrné, že zájem bude nesrovnatelně menší než o jarmark SPD. Sál v kině Dukla je malý a předem bylo jasné, že část publika budou tvořit věrní voliči Spolu. Naopak jarmark přitáhl i nerozhodnuté a mladší generace. Mladá maminka uvedla: „Nájmy šly i tady ve městě strašně nahoru. Pronájem malého bytu stojí minimálně patnáct a více tisíc korun. Pokud jde o koupi bytu, i za malý musíte dát šest a více milionů korun.“

Volby rozhodnou, co bylo silnější

Předvolební jarmarky se tedy staly výrazným tahem SPD, který oslovil především obyčejné lidi nespokojené s aktuálním stavem společnosti. Otázkou zůstává, zda budou mít dlouhodobý efekt a pomohou hnutí k volebnímu úspěchu. Volby na podzim ukážou, zda budou mít větší vliv levné potraviny na stáncích, nebo rétorika premiéra Fialy a herečky Pazderkové. Jisté však je, že hlad po změně ve společnosti sílí.

Zdroj: Aktuálně.cz