V následujících odstavcích se dozvíte, jaká změna v oblasti technických kontrol vozidel může brzy zasáhnout většinu českých řidičů. Ačkoliv aktuálně platí, že osobní automobily musí na STK každé dva roky, nově se zvažuje zkrácení této lhůty u starších vozidel. Vláda již schválila, že některé skupiny vozidel musí na kontrolu jednou ročně. Kdo přesně do této skupiny patří, co se možná chystá podle Evropské unie a proč se čeští motoristé začínají ozývat, to vše rozkrýváme právě teď. Nechybí ani informace, která auta se STK jednou ročně týká už dnes.
Dlouhé čtyři roky klidu a pak jen každé dva roky
Většina motoristů ví, že pokud si koupí nový vůz, nemusí na technickou kontrolu po dobu čtyř let. Až poté se zavádí pravidelné prohlídky jednou za dva roky, což mnozí berou jako samozřejmost. V případě motocyklů je první návštěva STK dokonce až po šesti letech od pořízení, následně pak každé čtyři roky. Tento systém je považován za funkční a poměrně vstřícný k běžným uživatelům. Jenže právě zde se začínají objevovat první známky změn – Evropská unie navrhuje zpřísnění frekvence kontrol, zejména u starších aut. U vozidel starších deseti let by se mohla pravidelná kontrola zkrátit na každoroční.
Většina Čechů nemá tušení, že se jich týká každoroční STK
Podle průzkumu redakce AutoŽivě tuší jen malá část řidičů, že některá auta už dnes musí na STK každý rok. Konkrétně pouze „12 % lidí vědělo s jistotou, že některá vozidla podléhají roční kontrole, dalších 17 % si to pouze myslelo“. Přitom v Česku tato povinnost platí na základě zákona č. 56/2001 Sb. a vyhlášky č. 211/2018 Sb. Roční STK se týká především vozidel určených k podnikání, přepravě osob či nebezpečných látek a vozidel s výstražnými světly. Není tedy pravda, že by se změna týkala výhradně běžných osobních aut.
Která vozidla už teď musí na STK každý rok
Roční prohlídky už dnes podstupují například taxíky, auta využívaná autoškolami, vozidla silniční dopravy jako autobusy či nákladní auta, vozy přepravující nebezpečné látky (ADR) a také vozy s výstražnými majáky – tedy sanitky, policejní auta nebo hasičská technika. Tato auta totiž podléhají mnohem vyšším nárokům na provozní bezpečnost. Zajímavé ale je, že pokud si například drobný podnikatel pořídí dodávku jen na rozvoz pečiva, každoroční STK ho nečeká. Zákon jasně vymezuje, že jde o vozidla přímo zapojená do specifických oblastí dopravy.
Státní změna zatím běžného řidiče neohrozí, ale to se může změnit
Zatímco majitelé běžných osobních vozidel stále podléhají dvouleté lhůtě, tlak ze strany Evropské unie může tuto jistotu brzy změnit. Návrh počítá s tím, že starší vozy nad deset let budou muset na kontrolu každoročně. A to už by se týkalo velké části české populace – podle statistik je totiž průměrné stáří vozového parku v ČR přes 15 let. Pokud návrh projde, miliony řidičů budou muset každý rok zamířit na stanici technické kontroly.
Kontrola může být povinná i při větší změně na autě
Nejde jen o pravidelné prohlídky. Zákon totiž přikazuje, že každá výraznější úprava na vozidle musí být nahlášena a potvrzena mimořádnou technickou kontrolou. „Zákon také stanovuje, že pokud je vozidlo přestavěno nebo dojde ke změně údajů zapisovaných do registru vozidel, musí na mimořádnou technickou prohlídku bez ohledu na běžný interval“, uvádí se v textu. Takže pokud si necháte nainstalovat nové tažné zařízení, cesta na STK vás nemine, ať už máte nové auto, nebo staré.
Online služby jako Uber či Bolt se ocitají v šedé zóně
Zvláštní kapitolou jsou služby sdílené dopravy typu Bolt nebo Uber. Tyto vozy sice často fungují podobně jako taxi, ale jejich legislativní postavení není zcela jasně definované. V článku zaznívá otázka, zda i řidiči těchto služeb musejí na STK každý rok: „Jen se ale nahlas ptám, jak je to s auty, která fungují v rámci online aplikací? Má někdo zkušenost, kdo jezdí Bolt, Uber a podobně?“ Tato oblast zřejmě čeká na zpřesnění pravidel, což může znamenat další zpřísnění pro tisíce řidičů.
Roční STK u autobusů platí i mimo podnikání
Autobusy podléhají roční technické kontrole bez ohledu na to, zda se používají ke komerční přepravě, nebo třeba jen pro zájmový spolek. Důvod je jednoduchý – bezpečnost. Představa, že by se někdo vydal na cestu s desítkami lidí v neudržovaném autobusu, je nepřijatelná. Proto právě u tohoto typu vozidel zákon neslevuje a pravidelně kontroluje technický stav. A pokud se schválí evropské změny, stejně přísný režim čeká i majitele starších osobních vozidel.
Technické kontroly čekají možná i elektrické koloběžky
Do hledáčku legislativců se dostávají i méně tradiční vozidla. V diskusích zaznívá, že technické prohlídky by mohly brzy podstupovat i majitelé elektrických koloběžek. Ač to zní přehnaně, i zde je zřejmý cíl – zvýšit bezpečnost na silnicích a eliminovat nepojízdné či nebezpečné dopravní prostředky z provozu. Zda se tento návrh stane realitou, ukážou až další kroky EU a českých zákonodárců.
Zdroj: AutoŽivě.cz