Evropská klimatická politika se už brzy dotkne každého řidiče. Změny, které dosud zněly jako vzdálené plány, se promítnou přímo do cen paliv. Od roku 2027 začne platit nový systém emisních povolenek ETS 2, který zvýší cenu benzínu a nafty až o několik korun. Řidiči tak znovu sáhnou hlouběji do kapes a přestože má jít o ekologické opatření, většina odborníků i veřejnosti v tom vidí hlavně další způsob, jak z lidí vytáhnout peníze.
Evropská pravidla zdraží pohonné hmoty
Evropská unie spustí od roku 2027 nový systém ETS 2, který přenese náklady na emise oxidu uhličitého přímo na dodavatele paliv. Ti musí nakupovat emisní povolenky, a jejich cena se tak promítne do každého litru benzínu, nafty, LPG i CNG. Odhady mluví o tom, že litr pohonných hmot zdraží zhruba o tři koruny. A pokud cena povolenky vystoupá nad plánovaných 45 eur za tunu CO₂, může být navýšení ještě výraznější.
Řidiči zaplatí za ekologii, která nic nezlepší
Oficiálně má systém snížit množství emisí, ale realita bude spíš opačná. Spotřeba paliva se pravděpodobně nesníží, lidé jen zaplatí víc. Kritici říkají, že Evropská unie tímto krokem zneužívá téma ekologie k ekonomickému zisku. V konečném důsledku totiž nejvíce doplatí obyčejní řidiči, nikoli velké korporace, které si vyšší ceny snadno promítnou do rozpočtů.
Cena za litr poroste minimálně o tři koruny
Podle výpočtů České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu dojde k nárůstu ceny o zhruba 3,20 Kč za litr. A tím to nekončí – každých dalších 10 eur v ceně povolenky zvýší cenu o dalších 0,71 Kč. Pokud tedy dojde k dalšímu růstu, může být běžné tankování pro řidiče o desítky korun dražší při každém plném tanku.
Další faktor nejistoty na trhu
Trh s palivy čeká nestabilita. Vedle obvyklých faktorů, jako jsou ceny ropy nebo kurz eura, se do hry přidá proměnlivá cena povolenky. Ta se bude odvíjet od burzovních spekulací a může skákat nahoru i dolů. Zákazník si tak nikdy nebude jistý, zda tankuje za spravedlivou cenu. Navíc se obtížně ověřuje, jak velkou část zdražení tvoří právě povolenky a jak velkou marže obchodníků.
Elektromobily už platí povolenky skrytě
Mnozí si myslí, že elektrická auta se novému systému vyhnou. Opak je pravdou. Řidiči elektromobilů už dnes platí emisní povolenky v ceně elektřiny, která se rovněž odvíjí od cen uhlíku. Jinými slovy – platí všichni, jen jinou cestou.
Ekologie nebo jen další byznys?
Oficiální cíle EU jsou ambiciózní: snížit emise CO₂ do roku 2030 o 42 % oproti roku 2005. Aby se to povedlo, plánuje Unie průběžně stahovat povolenky z trhu. Jenže tím se jejich cena bude zvyšovat. Zatímco úředníci mluví o ochraně klimatu, běžní lidé vidí jen rostoucí účtenky a prázdnější peněženky.
Mechanismus, který může selhat
Evropská komise sice slibuje stabilizační mechanismus, který má brzdit prudké zdražování, pokud povolenky překročí hranici 45 eur, ale odborníci tomu příliš nevěří. Reálný trh se totiž chová jinak, než jak ho malují regulace na papíře. Ceny se mohou držet vysoko i dlouhodobě, a tím dál zvyšovat náklady na dopravu i zboží, které se musí převážet.
EU znovu utahuje šrouby
Zdražení paliv je jen dalším krokem v dlouhé řadě rozhodnutí, která řidiči i podnikatelé vnímají jako omezování. Cílem má být zelenější Evropa, ale výsledek připomíná spíš ekonomický nátlak. Jak trefně shrnuje autor článku z AutoŽivě: „Máme tady jen další prostředek, jak nás EU může škrtit, škrtit a škrtit.“ A pro mnoho lidí to bude další rána v době, kdy už i tak bojují s vysokými cenami energií a potravin.
Zdroj: AutoŽivě.cz