Autoškola pro seniory? Ano, kdo nesloží zkoušky, ten už za volant nesedne!

„96letý senior vjel autem do zastávky, na které právě čekaly tři desítky lidí.“ „Pět těžce zraněných po nehodě způsobené 80letou řidičkou.“ „Pětasedmdesátiletý řidič pokračoval v jízdě v protisměru na dálnici dlouhých patnáct kilometrů.“ V obdobném duchu znějí titulky novinových článků, které popisují strasti řidičů seniorů, kteří mohou trpět zhoršenými fyzickými a psychickými kapacitami, které jim zamezují řízení, ale přesto řídí. Vše má změnit evropská silniční novela.

Při potížích zakročí ošetřující lékař

Většina mladších ročníků se může nad plánovanou novelou pousmát, protože může mít pocit, že je zbytečná. Přece při potížích daného člověka zakročí ošetřující lékař, jehož posudek povede k odebrání řidičského oprávnění. Takhle jednoduché to v praxi bohužel není a většina seniorů bez obav řídí, nehledě na to, že už na řízení nestačí. To jsou důvody, pro které se Evropská komise rozhodla navrhnout zpřísnění pravidel pro řidičské oprávnění seniorů, novela se bude týkat řidičů a řidiček starších 70 let.

shutterstock.com

Místo jedničky zpátečka

Když soused najede namísto do garáže do sousedova plotu, je to sice ke zlosti, ale zase nic tak hrozného se neděje. Vše se vyřeší pomocí pojištění nebo za úplatu. Bohužel množství situací, kdy senioři způsobí vážné nehody, neustále vzhledem ke zvyšujícímu věku dožití roste. Za volantem se objevují osmdesátníci i devadesátníci, jejichž mentální schopnosti mohou být s ohledem na věk zhoršené, mohou trpět ztrátou paměti a orientace nebo mít další zdravotní obtíže zabraňující řízení motorového vozidla.

Snaha snížit počet fatálních nehod

Nová silniční legislativa rozhodně není mířená proti lidem ve vyšším věku. Jedná se o součást evropské iniciativy, která si klade za cíl dosáhnout snížení počtu fatálních nehod na nulu do roku 2050. Do roku 2030 je pak záměrem snížení úmrtí na silnicích na polovinu oproti roku 2022, kdy zemřelo v Evropě na 21 tisíc lidí. V současné chvíli se o podobě testů teprve jedná, souhrnně půjde o ověřování schopností řídit vozidlo, přičemž bude na jednotlivých státech Evropské unie, zda budou muset senioři podstupovat testy v autoškole nebo prokazovat své schopnosti u ošetřujícího lékaře.

Zdroj: mix24.cz