Nakupujete na TEMU? Pozor jejich aplikace dost možná krade a prodává Vaše data!

Čínské tržiště Temu, vlastněné společností PDD Holdings, se stává stále kontroverznějším kvůli obavám ohledně bezpečnosti jeho aplikace. Média i odborníci upozorňují na možnost zneužití osobních údajů uživatelů a rizika spojená s používáním této aplikace. Hlavní otázkou je, zda jsou data uživatelů Temu ve skutečnosti v bezpečí a zda mohou skončit v rukách čínské vlády.

Agresivní propagace a popularita Temu

Temu se na trhu snaží nalákat co nejvíce zákazníků a svou propagaci věnuje s velkým úsilím. Dokazuje to i skutečnost, že si Temu dokázalo zaplatit tři reklamy během největší americké sportovní události roku – Super Bowlu. Za tyto reklamy utratilo podle agentury Bloomberg téměř 21 milionů dolarů. Dalších 15 milionů dolarů pak investovalo do promo kódů, které nabídlo zákazníkům v souvislosti se Super Bowlem. Temu tedy celkem utratilo 36 milionů dolarů (880 milionů korun), což je obrovská částka, která svědčí o velikosti tohoto podniku.

Temu se snaží získat zákazníky nejen ve Spojených státech, ale také v České republice. Jeho reklamy jsou naprosto všudypřítomné v internetových vyhledávačích a tvrdě konkuruje českým e-shopům. Vzhledem k tomu, jak drahá je reklama během Super Bowlu a jakou částku Temu utratilo za tuto akci, lze předpokládat, že Temu má dostatečné finanční prostředky na to, aby svou propagaci provádělo velmi agresivně.

Čtěte také: Jakým způsobem držíte hrnek s čajem nebo kávou? Poloha vašich rukou o vás prozradí mnohé

Bezpečnostní obavy ohledně Temu

Hlavním důvodem, proč se Temu stává předmětem kontroverze, jsou obavy o bezpečnost jeho aplikace a možnost zneužití osobních údajů uživatelů. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) již v minulosti upozornil na rizika spojená s používáním Temu. Především jde o to, že Temu sbírá osobní údaje uživatelů, které potřebuje k uskutečnění nákupu. Dále pak sbírá informace o zařízení, o používání služby a také údaje o poloze uživatele.

Temu uvádí, že tyto informace může sdílet s třetími stranami, včetně svých přidružených společností. To znamená, že získané informace mohou být použity k cílené reklamě. Pokud však přidružené společnosti sídlí v Číně, je zde možnost, že nakládání s daty uživatelů podléhá tamější legislativě. To znamená, že čínské státní orgány mohou mít přístup k datům uživatelů Temu. Tato skutečnost vzbuzuje obavy o ochranu soukromí a o možné zneužití osobních údajů.

Analýza výzkumné společnosti Grizzly Research

Výzkumná společnost Grizzly Research provedla analýzu aplikace Temu a došla k závěru, že tato aplikace obsahuje charakteristiky, které se podobají agresivní formě malwaru. Skrze skryté funkce aplikace může být ukradeno velké množství dat z mobilních zařízení uživatelů. Tato analýza naznačuje, že Temu může získávat peníze právě z prodeje ukradených dat, protože nepřináší dostatečné zisky jinak. Zboží se tam prodává hluboko pod výrobními náklady a k tomu ještě doprava po celém světě zdarma!

Grizzly Research také upozorňuje na podobnost Temu s jiným levným čínským tržištěm Wish, které také nevydělávalo a mělo podezřelé praktiky. Temu na každé americké objednávce prodělává průměrně 30 dolarů. Tato skutečnost svědčí o tom, že Temu se snaží nalákat zákazníky za každou cenu.

Odpověď Temu na obvinění

Temu odmítá obvinění z krádeže dat a tvrdí, že neprodává data zákazníků. Tvrdí také, že aplikace Temu nepředstavuje kyberbezpečnostní hrozbu pro běžné uživatele.

Vzhledem k obavám o bezpečnost a možnosti zneužití osobních údajů je vhodné, aby uživatelé Temu zvážili rizika spojená s používáním této aplikace a případně zvážili alternativní možnosti nákupu. Důležité je také dodržovat zásady kybernetické bezpečnosti a pečlivě zvážit, jaké údaje sdílíte s aplikacemi a webovými stránkami.