Domů TIPY A TRIKY Nestresujte se stresem! Kde se bere a jak ho využít ve Váš...

Nestresujte se stresem! Kde se bere a jak ho využít ve Váš prospěch?

Stres ma efekt na lidské tělo, který je objektivní a hmatatelný. Spouští obrannou reakci našeho soucitného nervového systému, tedy hormon nazývaný „kortizolové špičky“, zrychluje naši srdeční frekvenci a zpomaluje naše trávení. Tyto změny mají kořeny v samotné evoluci: „Kdyby se lidé dříve jen usmáli na šavlo-zubého tygra namísto útěku, nedopadlo by to asi velmi dobře,“ vysvětluje David Rettew, MD, psychiatr a ředitel Pediatrické psychiatrické kliniky na University of Vermont Medical Center. „Kdybychom neměli schopnost zažít stres a úzkost, náš druh by nikdy nepřežil.“ Dr. Rettew srovnává pocit stresu s horečkou: Ani díky jednomu se necítíme skvěle, ale jsou oba potřebnými způsoby, jak naše tělo dokáže bojovat s nebezpečím.

Problém spočívá v tom, že moderní život nahradil výše zmíněný šavlo-zubý tygr s nekonečnými e-maily, účty, lhůtami a dalšími stresory, které mohou spouštět naši obrannou reakci a vést ji k trvalému přetížení. „Naše tělo se stalo hypervigilantem a je připraveno reagovat na každý okamžik,“ říká Dr. Rettew. To je důvod, proč stres v mnoha situacích přestal být užitečný.

Představa, že můžete využít stres prostě tím, že změníte, jak o něm smýšlíte, zní téměř příliš zjednodušeně. Koneckonců, stres – reakce Vašeho těla na jakoukoli hrozbu, od ztráty Vašeho klíče od auta až po ztrátu Vaší práce – má velkou, špatnou pověst. Život s ním je chronicky spojován se zvýšenou rychlostí srdečních onemocnění, bolestí zad, migrénovými bolestmi hlavy a dalšími chorobami. Více než polovina Američanů připouští ztrátu spánku kvůli stresu a 42 % stres obviňuje z důvodu zvýšení rodinných hádek, podle průzkumu Harvardské školy veřejného zdraví.

Nyní však zastánci rychle rostoucího hnutí pro duševní zdraví, nazvaného pozitivní psychologie (a jeho novější odbočka, pozitivní psychiatrie), tvrdí, že to nemusí být nutně stres, který způsobuje všechny tyto špatnosti, ale náš negativní pohled na stres. „Jak o věcech smýšlíte, podle toho se chováte, a dle toho Vaše tělo reaguje,“ vysvětluje Dr. Rettew. Pokud můžete změnit svůj postoj, intuitivně vidět náročné situace v pozitivním světle, Vaše tělo přestane vytvářet špatnosti a začne Vám pomáhat budovat sílu, odolnost, optimismus a dokonce i štěstí. Ve studii Yale University výzkumníci zjistili, že lidé, kteří vidí složité události jako zlepšení života spíše než hrozivé, mají podstatně méně bolestí hlavy, bolestí zad a dalších takzvaných stresových příznaků. „Stres může zvýšit naši bystrost, zvýšit naši produktivitu a duševní houževnatost, a dokonce nám dát jasnější smysl v našich životech,“ říká Shawn Achor, autor knihy The Happiness Advantage.

A není těžké dosáhnout těchto výhod! Trik je změnit Vaše myšlenkové nastavení, které se stejně jako jakákoli dovednost stává zvykem až s praxí, říká Tal Ben-Shahar, Ph.D., výzkumný pracovník pozitivní psychologie a autor knihy Choose the Life You Want: The MIndful Way to Happines.

Jak tedy vytěžit ze stresu všechno to dobré?

1. Zastavte vytváření stresu.

Kam dál?

Zde je seznam škodlivých věcí, které možná děláte svému mazlíčkovi, aniž byste si to uvědomovali!

10 pozitivních důsledků, které má na Vaše tělo chůze, pokud si dopřáváte procházky každý den!

Co se stane Vašemu tělu, když začnete jíst ovesné vločky každý den?!

Kosmetické tipy, které Vám pomohou osvěžit Váš vzhled a být dobře upravené během chviličky!

Jen 3 minuty před spánkem: Jednoduché cviky, díky nimž budete mít nohy jako modelka!

Další články