David Hampl
7 února, 2019

V dnešní době je ideál krásy často spojován s ideálním tělem, především jeho proporcemi a tvarem. Tvar těla nebo některých jeho částí nám však může prozradit i mnoho jiných zajímavých a důležitých informací, například predispozice k nejrůznějším onemocněním.

Prsty a osteoartróza

Jednou z částí těla, ze které se dá mnohé vyčíst, jsou ruce, konkrétněji prsty a jejich délka. Existují totiž studie potvrzující souvislost mezi délkou prstů a rizikem vzniku osteoartrózy neboli degenerativního onemocnění kloubů u žen. Osteoartróza je spojena s poškozením kloubní chrupavky a objevuje se nejčastěji na kloubech, které jsou nejvíce zatěžovány, jako například koleno, kyčel nebo páteř. K zjištění predispozice k tomuto onemocnění je důležitý poměr délky mezi ukazováčkem a prsteníčkem. Ukazuje se, že ženy, které mají ukazováček kratší než prsteníček, mají až dvojnásobně vyšší riziko vzniku osteoartrózy. U mužů se tato souvislost neprokázala, neboť mají oba tyto prsty od přírody stejně dlouhé. Ženy, které tedy mají ukazováček kratší než prsteníček, by měly dbát na dostatečný příjem vápníku a také pravidelně cvičit. Vhodnými sporty jsou například plavání či chůze, které klouby zbytečně nepřetěžují.

Ňadra a cukrovka

Dalším zajímavým tělesným ukazatelem rizika jedné z nejčastějších civilizačních nemocí dnešní doby je i velikost podprsenky. Kanadský magazín Journal of Medical Association zveřejnil studii, která prokazuje, že pokud mají mladé ženy, přibližně ve věku dvaceti let, velikost podprsenky D či více, jsou mnohem náchylnější ke vzniku diabetu druhého typu než ženy s menšími ňadry. Tuková tkáň, ze které jsou prsa převážně tvořena, je totiž velmi citlivá na hormony, které ovlivňují inzulínovou rezistenci. Proto by ženy s větším poprsím, ale samozřejmě nejen ony, měly dbát na svůj životní styl, aby vzniku diabetu co nejvíce zabránily, například vyváženou a pestrou stravou. Vhodné je především omezit živočišné tuky a cukry a do jídelníčku naopak zařadit více luštěnin, zeleniny, celozrnné výrobky, bílé maso, ryby či nízkotučné mléčné výrobky. Neméně důležité je i pravidelné stravování během celého dne, které přispívá k rovnoměrnému rozložení hodnoty glykemie. Další obranou proti vzniku cukrovky je pravidelný pohyb, a to i jen formou procházek či jízdy na kole.

Nohy a onemocnění jater

Posledním nemocí, na kterou nás tentokráte mohou upozornit naše nohy, je onemocnění jater. Britští vědci totiž zjistili, že ženy s kratšíma nohama (cca 50 až 73 cm), mají vyšší počet jaterních enzymů, které mohou způsobovat onemocnění jater. Stav našich jater ovlivňuje především náš životní styl a životospráva. Jedním ze způsobů, jak rozvoji onemocnění jater předejít je samozřejmě omezení konzumace alkoholu a dalších toxických látek, obsažených například v cigaretách. Dalším způsobem, jak udržovat naše játra zdravá, je zařadit do jídelníčku potraviny, které mají na játra pozitivní vliv, například kurkumu, ostropestřec, vlašské ořechy či olivový olej.

Sdílejte článek