David Hampl
21 února, 2019

Vyváženost je v životě důležitá – platí to o jídle, platí to o odpočinku, ale platí to i o našem vnitřním prostředí, o které je třeba se starat. Ideálním a nejjednodušší receptem je konzumace správných potravin. Vyrovnané pH organismu nás uchrání před řadou nemocí a zdravotních problémů, jež nám mohou značně zkomplikovat život.

Jak dokáže strava ovlivnit pH organismu?

Pokud konzumujete ve velké a nezdravé míře kyselinotvorné potraviny, tělo se dokáže v prvních fázích bránit samo a začne vylučovat zásadité minerály, což však rozhodně není dobře; bere je totiž například z kostí. Hořčík, vápník či fosfor jsou velmi důležité. Když v kostech schází, způsobují jejich křehkost a větší lámavost. V dalším kroku ztrácejí důležité minerály zuby a naše orgány. Značně trpí i naše imunita. Pokud už stav překyselení trvá dlouho, začnou nám docházet zásadité prvky a začne se hladina pH v našem těle hýbat nesprávným směrem, což je živnou půdou pro různé potíže od akutních chřipek a rýmy, přes cukrovku, až po některé druhy rakoviny.

Kyselinotvorné potraviny

Abychom se překyselení vyhnuli, je dobré omezit zvýšenou konzumaci kyselinotvorných potravin. Mezi ně patří zejména různé druhy masa (více toho tučného) a masných výrobků jako jsou salámy, klobásy nebo slanina. Dále se sem řadí většina obilovin a mléčných výrobků jako mléko, jogurty, smetana nebo máslo. Ke zvýšení nežádoucí kyselosti také přispívají chemicky a uměle zpracovávané potraviny a ty s vysokým obsahem cukru. Naše správná a vyvážená strava by se měla optimálně skládat z 20 až 40% kyselinotvorných a 60 až 80% zásadotvorných potravin.

Zásadotvorné potraviny

Nejjednodušeji lze říci, že ostatní potraviny, které nejsou kyselinotvorné, mají na naše tělo zásadotvorný vliv. Zelenina, ovoce, různé druhy semínek a ořechů nám redukují kyselost, některé více, některé méně. Pokud ji chcete záměrně snížit a zlepšit preventivně svůj zdravotní stav, máme pro vás několik dobrých tipů, jaké konkrétní druhy potravin pomáhají zásadotvornému prostředí nejvíce.

Nejúčinnější potraviny pro snížení kyselosti

Mezi ovoce, jež nám nejlépe pomůže se snižováním kyselosti, patří jednoznačně avokádo a banány – ty je však třeba jíst dostatečně zralé, protože ještě zelené naopak kyselost zvyšují. Určitě je vhodné konzumovat papáju, meloun a citrony – nenechte se zmást chutí, jejich účinek na organismus je úplně opačný, než byste čekali. Ze zeleniny je nejvíce zásadotvorná brokolice a chřest, z oříšků zase mandle – ty navíc mají výborný vliv na náš mozek, trávení a pomáhají snižovat cholesterol. V rámci koření má nejlepší vliv na zásadité prostředí česnek, který je silně antibakteriální a protirakovinotvorný, a pálivé chilli a kajenské koření.

Sdílejte článek