David Hampl
6 července, 2017

Kolik let ještě budeme žít? To je otázka, nad kterou se zamýšlíme zejména s přibývajícím věkem. Díky brazilskému lékaři Claudiovi Gil Araujovi známe tento jednoduchý test, který můžete navíc vyzkoušet přímo doma, a to za několik sekund. Možná Vám napoví více o tom, jak dlouho ještě budete žít. Samozřejmě, berte to s rezervou, a pokud máte s jeho provedením problémy, měli byste s tím začít něco dělat.

Doktor Araujo přišel s tímto testem poté, co si všiml, že jeho pacienti mají často problémy s rovnováhou a silou, jako je například zvednout něco z podlahy či vstávání ze židle. Vzhledem k tomu, že takové problémy mohou souviset s následnými pády a zraněními, napadlo ho, zda pružnost a rovnováha mohou být použity pro měření průměrné délky života.

Jeho hlavní myšlenkou bylo zejména motivovat pacienty. Když Vám doktor řekne: "Měli byste s tím začít něco dělat," často si jen pomyslíme své a nic neuděláme. Když Vám však doktor řekne: "Pokud s tím nic neuděláte, do 5 let byste tu už nemuseli být," začneme si tohoto problému všímat více.

Mnoho drahých přístrojů, a také některé léčby jsou pro pacienty nedostupné. Proto Araujo a jeho kolegové vyvinuli test, který můžete provést přímo ve Vašem obývacím pokoji. Nevyžaduje žádné zařízení a uskutečnit ho dokážete už za pár vteřin.

Jediné, co je třeba udělat, je řídit se následujícím obrázkem a následovat jednotlivé kroky. Ještě jedna poznámka: na sobě byste měli mít volné a pohodlné oblečení.

sittingtest2Začněte tedy tím, že budete stát ve vzpřímené poloze uprostřed místnosti. Bez použití rukou si pomalu dřepněte a sedněte si do tureckého sedu. Pak se znovu bez použití rukou postavte.

Test je vyhodnocen pomocí bodovací stupnice od 1 do 10, přičemž prvních 5 bodů je za sednutí si a druhých 5 bodů je za postavení se. Vždy když použijete ruku, nebo se chytíte kolen, odečtěte si jeden bod. Půl bodu se odečítá vždy, když ztratíte rovnováhu, nebo je samotný úkon tak trochu nemotorný.

sittingtest3Tento test byl vyzkoušen na více než 2000 pacientech ve věku od 51 do 80 let. Zjistilo se, že ti, kteří dosáhli méně než 8 bodů, mají dvakrát vyšší pravděpodobnost, že v příštích 6 letech utrpí úraz, na jehož základě dojde postupem času k degradaci organismu a následnému úmrtí. U těch, kteří měli méně než tři body, je tato pravděpodobnost až pětkrát vyšší. Celkově se dá říci, že vždy když získáte jeden bod, úmrtnost se sníží až o 21 %.

Tato studie byla provedena jen u pacientů nad 50 let, takže výsledky nemusí být stejné i u mladších pacientů. Bez ohledu na Váš věk Vám tato zkouška poskytne docela užitečné měřítko, které Vám řekne více o Vašem zdraví. Pokud jste mladší 50 let a nedosáhnete plného počtu bodů, mělo by to pro Vás znamenat okamžitý budíček. Dobrou zprávou je, že stále máte dostatek času, abyste svou kondici dali do pořádku. Jak jsem již řekla na úvod, tento jednoduchý cvik je jen způsob, jak se odrazit a začít se svým stavem něco dělat. Neříkám, že pokud to nedokážete, tak brzy umřete, o tom tento článek není. Je to však skvělá šance zjistit, jak na tom přibližně jste.

Sdílejte článek