David Hampl
31 března, 2019

Každé lidské tělo potřebuje celou řadu látek, díky kterým bude fungovat tak, jak má. Bohužel nevyvážená strava vede k tomu, že může lidské tělo mít přebytek jedné látky a nedostatek druhé. My se zaměříme na hořčík, jelikož ten je pro lidské tělo velmi důležitý. Výzkumy navíc ukazují, že je stále více lidí, kteří ho mají málo. A to je špatné, jelikož se může objevit mnoho zdravotních problémů. Když se na hořčík podíváme blíže, tak je třeba říci, že správně fungující tělo by mělo mát zhruba 25 gramů tohoto prvku. Více než polovina je přitom součástí kostí. Dále je ale i v buňkách srdce, nebo v mozku. To jasně ukazuje jeho důležitost.

Proč je hořčík v lidském těle tolik důležitý? Co vše ovlivňuje?

Zmínili jsme, že se nachází v kostech, stejně jako že se nachází také v mozku, nebo srdci. Jedná se o velmi důležité části těla a tak je na místě dbát na dostatek této látky. To proto, aby vše mohlo fungovat tak jak má. Dále nezapomínejme na to, že má vliv i na metabolismus lidského těla. A to z pohledu štěpení látek, díky kterým se získává energie, ale i další živiny. A špatně fungující metabolismus, to je problém po všech stránkách.

Pokud máte hořčíku skutečně málo, buďte si jisti, že se to projeví na celé řadě situací, které se vašeho těla a vašeho organismu týkají. Jak zjistit, že byste měli jeho dávku zvýšit? Jednoduše! Pomohou vám v tom signály vašeho těla. A toto jsou ony.

Velká a poměrně častá únava

Že jste unaveni z náročného dne, nebo po sportu, to není zase až tak nic výjimečného. Když se ale objeví únava každý den, a to bez zjevné příčiny, může to ukazovat právě na to, že ve vašem těle je hořčíku skutečně minimum a je třeba ho doplnit. Jakmile se tak stane, budete každý den zvládat zcela normálně, bez potřeby jít se natáhnout.

Píchání v různých částech těla

Přijde vám, že z ničeho nic nastane v různých částech vašeho těla silná bolest? Jako by vám do dané oblasti vjelo hned několik jehel? I tím vám vaše tělo dává jasně najevo to, že má nedostatek hořčíku. Daná místa přitom mohou být skutečně různorodá a může se jednat třeba o nohy, o ruce, ale i konečky prstů. Doplňte hořčík a uvidíte, že bolest přestane.

Křeče do rukou i do nohou

Kromě míchání se mohou u vašich končetin objevit i nečekané křeče. A to jak v případě nohou, tak v případě rukou. Opět nemluvíme o křečích ze sportu, ale o stavu, který nastane z ničeho nic. Třeba když doma odpočíváte na gauči. Jelikož se jedná o něco poměrně nebezpečného, je rozhodně na místě začít hladinu hořčíku v těle aktivně doplňovat.

Ztráta chuti k jídlu

Dochází k tomu, že už nemáte chuť ani na vaše oblíbené pokrmy, které jste v minulosti tolik milovali? I to může ukazovat na jeden jasný problém, který je spojený právě s hořčíkem. Když chuť k jídlu klesá, je to znamení, že byste měli doplnit hořčík. Také proto, že když přestanete jíst, výrazně snížíte jeho další příjem a tak je ho ve vašem těle stále méně a méně.

Různé druhy trávicích problémů

Není to jenom nechutenství, které nedostatek hořčíku signalizuje. Zapomínat nelze ani na další důležitou věc, kterou je také řada trávicích problémů. Co si pod nimi můžeme představit? jedná se například o různé průjmy, stejně jako se může jednat o zácpu, nebo také žaludeční nevolnosti a bolesti. To vše ukazuje na to, že bez hořčíku vaše tělo nezvládá správně a efektivně pracovat.

Podrážděnost při jakékoliv reakci

Ať vám kdokoliv řekne cokoliv, ihned reagujete podrážděně a neadekvátně. Hořčík má totiž poměrně velký vliv na vaši psychickou pohodu. A když ho máte málo, tak se daná pohoda pochopitelně velmi rychle vytratí a dojde k tomu, že začnete reagovat neadekvátně. Doplňte si tu správnou látku, než vás okolí začne nenávidět.

Jak hořčík doplnit? Osvědčených cest je hned několik

Pociťujete některé situace každý den? Je to jasné. Váš organismus trpí nedostatkem hořčíku. A kde ho vzít? Nejjednodušší varianta je samozřejmě spojena s tím, že využijete různé doplňky stravy, které se nabízejí v lékárnách. Denně si dáte tabletu a budete mít přesně odpovídající množství hořčíku, které potřebujete.

Jsou ale i možnosti, jak se dá hořčík efektivně načerpat z přírodních zdrojů. I na ty se podíváme společně. Začít můžeme třeba u ovesných vloček, nebo u krupice, které ho obsahují poměrně dost. Zapomínat nelze také luštěniny, kde jasně doporučíme hlavně fazole a také hrášek. Dobrou volbou jsou různé druhy semínek, na které se dnes poměrně často zapomíná. I ty doporučíme. Zapomínat by se rozhodně nemělo na ryby. Tu mějte na talíři ideálně dvakrát týdně. A jaká je pro doplnění ta pravá? Určitě makrela, platýz, ale i halibut nebo také sleď.

Sdílejte článek