David Hampl
26 září, 2019

Nenajdeme snad ve svém okolí člověka, který by alespoň jedinkrát za život neřešil svoji váhu. Většina lidí řeší především to, že váží více, než je zdrávo, ale najdou se i tací, kteří mají problém opačný. Každopádně ale stále zůstává vděčným tématem tzv. ideální váha a to, jak jí dosáhnout. Ideální hmotnost totiž nemusí být tak jasně určitelná, jak by se na první pohled mohlo zdát. Je dána především vaší výškou, ale také tělesnou konstrukcí a věkem.

Vytoužená váha

Pokud tedy chcete zjistit, jak by ideální váha měla vypadat ve vašem konkrétním případě, je nutné zajít za specialistou, který provede řadu měření a vyšetření a na základně toho vám dá jednoznačnou odpověď. Jestliže vám ale postačuje nějaký alespoň trochu přesný statistický údaj, pak se můžete nechat inspirovat naší tabulkou, která pro obě pohlaví a různé výšky stanovuje rozmezí ideální hmotnosti. Každý se v ní tedy snadno může najít, postavit se na váhu a porovnat výsledky s tabulkou. Tak snadno zjistíte, zda máte normální váhu, trpíte nadváhou, anebo již hraničíte s obezitou.

Ilustrační příklad:

  • Jste-li žena, která měří 165 centimetrů, je vaše ideální váha v rozmezí mezi 52-56 kilogramy.
  • Vážíte-li do 62 kilogramů, lze hovořit o nadváze.
  • Výše už se jedná o obezitu.

Kilo svalů není totéž jako kilo tuku

Pokud chcete své měření ještě zpřesnit, je dobré pořídit si měřič impedance (speciální osobní váha), který dokáže určit poměr svalové a tukové hmoty v těle. Obyčejná váha totiž někdy může dávat zavádějící výsledky, jelikož svalová hmota je těžší než tuk. Tato speciální váha, která je již dnes běžně dostupná na trhu, funguje na principu proudu nízkého napětí, který prochází vaším tělem a měří odpor buněk. Svalové buňky vedou proud jiným způsobem než buňky tuku, což umožňuje poměrně přesně vypočíst poměr tuku a svalů v těle.

Tento přístroj tak vlastně odstraňuje nepřesnosti při metodě statistického ukazatele – indexu BMI, který i když je ve velké většině případů spolehlivý, nebere v úvahu skutečný poměr svalové a tukové hmoty. Při zdravém hubnutí je pak důležité sledovat především to, abyste ztráceli tuk, nikoliv svaly. Nezdravá a příliš drastická dieta totiž nezřídka vede k tomu, že velmi rychle začne ubývat svalová hmota a s ní i hmotnost. Člověk má dojem, že se mu daří hubnout, ale ve skutečnosti pouze ztrácí užitečné svalstvo na úkor stále pevně uloženého tuku.

Chcete-li tedy hubnout skutečně zdravě, je nutné tento poměr pečlivě sledovat a zároveň v žádném případě nerezignovat na pravidelné cvičení a posilování, které zajistí udržování svalové hmoty a redukci tuků. Nejlépe vám s tímto pomůže odborník, který zná správné postupy a metody. Je to nejjistější a nejbezpečnější cesta k dlouhotrvajícímu úspěchu.

Sdílejte článek