David Hampl
6 května, 2019

Ne nadarmo se říká, že snídaně je nejdůležitější jídlo dne. A to jak z hlediska správné výživy, tak i s ohledem na udržení normální hmotnosti a dobré kondice. Zatímco okolo dvacítky můžete sníst prakticky cokoliv a na vaší váze se to neprojeví, později si už musíte dávat velký pozor na to, co a kdy jíte. Není to vůbec jednoduché, ale pokud odstartujete svůj den zdravou snídaní plnou hodnotných živin, pak se vaše úsilí jistě vyplatí.

Snídaně má mít celkovou energetickou hodnotu, která se rovná čtvrtině vašeho celkového energetického příjmu na den. Ohledně množství i kalorické náročnosti pokrmů se tedy nemusíte držet úplně zpátky, ale je velký rozdíl, v jaké formě kalorie přijmete. Rozhodně totiž není jedno, zda si dopřejete dva muffiny s nutelou, nebo pořádnou porci míchaných vajíček se šunkou a celozrnným pečivem. Zatímco míchaná vajíčka vám dodají dost energie a živin až do oběda, po muffinech budete mít do hodiny znovu hlad a výživový obsah bude nulový. Zjistěte, jaké varianty snídaní vám zachutnají a zároveň vám dodají všechny vitamíny a minerály, které vaše tělo nezbytně potřebuje.

Domácí müsli

Cereálie jsou pro naše zdraví velmi důležité, ale v každém případě se vyhněte těm z obchodu. Namísto dobrých živin obsahují jen spoustu cukru, tuku a konzervantů. Možná dobře chutnají, ale pro vaše tělo jsou stejně nevhodné jako obyčejné sladké pečivo. Vyrobte si raději domácí müsli, které bude zdravé i chutné zároveň.

Je to jednoduché, budete potřebovat jen několik ingrediencí dle vaší chuti:

  • ovesné vločky, quinoa, přírodní protein a podobné
  • různé druhy sušeného či čerstvého ovoce
  • ořechy
  • na dochucení může být troška medu nebo kousky vysokoprocentní čokolády

Vše stačí smíchat a zdravá snídaně se na světě. Dopřejte si ji třeba s trochou jogurtu nebo mléka.

Avokádový toast

Avokádo patří mezi tzv. superpotraviny. Toto nenápadné ovoce v sobě kombinuje velice hodnotné látky, vitamíny a minerály, které jsou ideálním startem pro váš den. Receptů na avokádovou pomazánku je spousta, určitě si mezi nimi najdete váš oblíbený. Pomazánku servírujte na celozrnném chlebě a můžete přidat ještě vejce natvrdo nebo naměkko dle vaší volby. Společně s toastem si dejte hrnek zeleného čaje nebo ovocné šťávy.

Mrkvové palačinky

Neodoláte čas od času sladké snídani? Pak se ji snažte udělat co možná nejzdravější. Dobrou volbou jsou palačinky s nastrouhanou mrkví. Ta nahradí z velké části mouku i cukr a tato sladká pochoutka bude rázem vhodnější jako vydatná snídaně. Společně s ní si dejte jogurt, ozdobte čerstvým ovocem a přisladit můžete trochou domácí zavařeniny.

Tomuto se na snídani vyhněte

Ukázali jsme si několik zdravých variant, které vaši snídani pozvednou na jinou úroveň. Uvidíte, že po nich nebudete hladoví a budete mít spoustu energie na plnění všech svých povinností. Následující potraviny naopak na snídani nejsou vhodné. Obsahují vysoké množství cukrů, tuků a téměř žádné hodnotné živiny. Raději se jim tedy vyhněte anebo si je dopřejte jen zcela výjimečně. Při dlouhodobé konzumaci mohou stát za řadou zdravotních potíží.

  • bílé a sladké pečivo
  • uzeniny, tučné sýry
  • sladkosti, sušenky, čokoláda
  • káva a perlivé limonády

Taková jídla nejsou vhodná nejen na snídani, ale i jindy byste se jim měli vyhýbat. Pokud si chcete dopřát něco sladkého, raději si dezert upečte sami doma. Můžete použít celozrnnou mouku, nahradit cukr stévií nebo medem a snížit množství tuku. Navíc se vyhnete použití konzervantů barviv a jiných chemických přípravků, které zdraví rozhodně neprospějí. Nezapomínejte, že snídaně je nejdůležitější jídlo dne a významně ovlivňuje i to, co spořádáme ve zbytku dne. Pokud se ráno dobře nenajíme, budeme brzy hladoví a „zpráskáme“, co nám přijde pod ruku. A že to asi nebude zelenina ani ovoce, je nám všem jasné.

Sdílejte článek