David Hampl
16 května, 2019

Hořčík je pro lidské tělo velmi důležitou látkou, která dokáže optimalizovat veškeré biologické procesy, stejně jako se dokáže starat také o naše zdraví. To jasně ukazuje, že se bez hořčíku neobejdeme. Doplňovat ho sice můžeme různými doplňky stravy, ale to není ideální. Lepší je forma přírodní, přímo z potravin. Jaké jsou ty nejlepší? Podívejte se na 15 našich osvědčených tipů.

Co vše hořčík dokáže?

Než se na jednotlivé potraviny podíváme, je dobré říci si, co všechno hořčík v našem těle dokáže. Umí například zajistit dostatek energie pro organismus, stejně jako dokáže blahodárně působit na cévy. Má pozitivní vliv na nervová vlákna, stejně jako na veškeré druhy svalstva v těle. Dokáže ovlivňovat zdraví a také pevnost jak kostí, tak samozřejmě i zubů. Podle posledních zjištění umí také regulovat hladinu krevního cukru v krvi.

Pokud je hořčíku naopak málo, mohou se objevit velké zdravotní komplikace. Sem řadíme třeba bolesti hlavy přecházející až k migrénám. Rizikem jsou také psychické problémy, jako jsou úzkostné stavy, ale i deprese. Zapomínat nelze na možné problémy se srdcem, a to včetně zástav. K tomu všemu přidejme obecně to, že tělo nemusí fungovat tak, jak by mělo.

Kolik hořčíku je třeba přijímat?

Již víte, že jeho důležitost v našem těle je mnohem větší, než si celá řada lidí myslí. S tím souvisí i otázka toho, kolik hořčíku je na místě přijímat, aby byl náš organismus dobře fungující. Nutno říci, že dané odhady se mohou měnit s ohledem na pohlaví, věk, zdraví, nebo denní režim člověka. Aktuálně se uvádí, že denní doporučená dávka je zhruba 300 – 400 mg hořčíku denně. K té se vážou také statistiky říkající, že aktuálně lidí přijmou zhruba jenom 150 – 250 mg denně, což je celkem málo. Je proto na místě upravit jídelníček, aby měl člověk hořčíku dostatek.

Jaké potraviny jsou pro příjem hořčíku důležité?

Ideální volbou je rozhodně zelenina, která ho obsahuje více než dost. A jelikož se jedná o opravdu rozmanité druhy, dá se dobře zařadit do jakéhokoliv jídelníčku. My jsme dali dohromady celkem 15 jednotlivých druhů, které jsou na hořčík nejbohatší. Právě díky nim dodáte tělu vše, co potřebuje. A dokonce si i pochutnáte. Dominují saláty, ale ty nejsou jediným zdrojem. Podívejte se:

  • Mangold
  • Čínské zelí
  • Římský salát
  • Kadeřávek
  • Špenát
  • Bílé zelí
  • Brokolice
  • Kapusta
  • Červená řepa
  • Vodnice

Není to ale jenom zelenina, která dokáže nabídnout vysoký obsah této látky. Zmínili jsme, že vám ukážeme hned 15 potravin a tak některé stále ještě chybí. O jaké se jedná? Tady už je výběr ještě rozmanitější, což opět znamená, že je možné zajímavým způsobem rozšířit svůj jídelníček. Mezi hlavní naše tipy patří:

Avokádo

Populární potravina, která je už celkem jednoduše k sehnání. Jedno avokádo dokáže tělu dodat i necelých 60 mg hořčíku, což je poměrně zajímavá dávka, na tak malou plodinu. Kromě toho obsahuje i řadu dalších látek.

Ryby

Ani těm se nevyhýbejte. Konkrétně potom lososům, nebo makrelám. Ty jsou v tomto směru rozhodně nejlepší volbou. Jedna porce takové ryby vám může dát také až okolo 60 mg důležitého hořčíku.

Cuketa

velmi populární zelenina v poslední době. Pokud si ji pěstujete na zahrádce, máte jistotu vysokého obsahu všech prospěšných látek. A to i včetně hořčíku. Když si dáte celou cuketu, tak do těla dostanete asi 50 mg hořčíku.

Ovoce

Ne každé, ale z těch nejlepších musíme jasně zmínit třeba maliny a jahody, nebo také papáju či meloun kantalup. I tady zaujme obsah, který se může pohybovat mezi 30 – 60 mg na jednu porci. Tedy na jeden kus ovoce.

Ořechy

Dejte si je a doplníte hořčík velmi dobře. Nejlépe uděláte, když si dáte kešu ořechy, ale i para ořechy, popřípadě mandle. Nutno říci, že 50 gramů takových ořechů vám umí dodat až 150 mg hořčíku. A to už je velmi zajímavá dávka.

Sdílejte článek