David Hampl
6 dubna, 2019

Když se začaly stavě první kruhové objezdy, jednalo se o zcela unikátní novinku, na kterou si museli řidiči zvykat. Moc jí nevěřili, na začátku to bylo způsobeno s mnoha komplikacemi, ale nakonec se „kruhák“ skutečně osvědčil. Je s ním spojena větší plynulost, ale i větší bezpečnost. Čas od času se sice najde někdo, kdo dá přednost špatně, nebo kdo používá blinkry kdy nemá, ale zde jde spíše o výjimečné případy. Doufejme však, že se počet komplikací na kruhovém objezdu nezvýší, a to v v souvislosti s novelou, která se chystá. Ta se kromě jiného dotkne také kruhových objezdů. Moc řidičů o ní neví a to může způsobit nemalý problém.

Odborníci říkají, že změna vyhlášky je velká hloupost

Bohužel to vypadá, že změna pravidel na kruhovém objezdu skutečně platit začne. Dlouhou dobu se lidé, hlavně sváteční řidiči učili kruhový objezd používat, a nyní by mělo dojít k tomu, že se pravidla změní? Proti tomu pochopitelně brojí nejenom řidiči, ale také odborníci. Argumenty jsou přitom zcela jasné. každý ví, že kdo přijede na kruhový objezd, musí dát přednost tomu, kdo už po něm jede. Jednoduché pravidlo, které funguje, každý ho zná a ukazuje, že je zcela bez problémů. Proto nikdo nechápe snahu toto pravidlo měnit a vše komplikovat novou úpravou. Dá se očekávat, že ta přinese zmatky, zhorší provoz, nehledě na řadu nehod, které na kruhovém objezdu vzniknou.

V čem je hlavní problém? Je to takzvaná přednost zprava

Jaké je jádro celého problému a v čem vlastně tkví ona problémovost celé nové vyhlášky? Je tu problém takzvané přednosti zprava, o které se mluvilo už v době, kdy se kruhové objezdy zaváděly. Toto pravidlo je dlouhou dobu neměnné a je jasné, že musí zůstat. Kruhový objezd se tak zdá lehce nelogický, jelikož ti co na něm jednou tak mají přijíždějící vozy zprava, ale přesto jim přednost dávat nemusí. To bylo upraveno tak, že se ke značce kruhový objezd přidávala také značka dej přednost v jízdě. Ta jasně upravila to, že kdo je na kruhovém odjezdu, je na hlavní silnici, zatímco všechny ostatní jsou vedlejší. Problém s předností zprava vyřešen. Ale nyní, současná vyhláška, ho zase vrací do hry. Co se má stát?

Problém s umísťováním značek

Dnes je u každého kruhového objezdu příslušná značka, která upozorňuje přijíždějící řidiče, že musí dávat přednost. Nová vyhláška se týká faktu, že nyní už by takové značky nemusely být u kruhových objezdů povinné. Při navrhování zákona se ale nemyslelo na to, že kruhový objezd jako takový není nijak specifikovanou křižovatkou. Když se tedy značka sundá nebo nebude nainstalována, jasně to znamená, že se do hry opět dostane přednost zprava.

Jaké zmatky nová vyhláška přinese?

Pojďme vše převést do praxe. Když přijedete k současnému kruhovému objedu, který je označený svou značkou i značkou přednosti, dáte zcela logicky přednost všem, co na něm jsou. A pak vjíždíte. Když ale před objezdem značka přednosti nebude, je třeba brát kruhák jako standardní křižovatku s předností zprava. To by znamenalo, že ti co jsou na kruhovém objezdu musí dávat přednost vám, kteří na něho vjíždíte. A přeučit řidiče na něco jiného bude dost obtížné.

A problém je tu ještě jeden – sledování značek. Málokdo dnes u kruháku registruje značku přednosti. Každý má zafixováno, jak se má chovat. Po novele může dojít k tomu, že řidič nebude věnovat pozornost značkám a rázem neví, na jaký kruhák vjíždí. Bude to ten se značkou, nebo to bude ten bez ní? A další komplikace je na světě. Podělte se s námi o to, co si o novele myslíte? Je to hloupost? My říkáme, že ano!

Sdílejte článek