Už jste slyšeli o RSI? Jedná se o syndrom, kterým trpí většina zaměstnanců v kancelářích! Máme pro Vás však tipy a triky, jak mu předejít!

RSI nebo-li poškození z opakovaného namáhání často začíná postupně, ale může se brzy stát vážně oslabujícím. V dnešní době se jedná o jednu z nejčastějších příčin přiznání nemoci z povolání v kancelářských profesích. Jedná se o soubor poškození, která jsou vyvolána prací v neergonomickém prostředí nebo s určitým typem nástrojů, např. každodenní práce na počítači. Nemusíte se však bát, existují způsoby, jak zmírnit nepříjemné příznaky!

[hana-code-insert name=’google‘ /]Neignorujte to!

RSI způsobuje bolest, slabost, brnění a ztuhlost svalů, šlach, vazů, nervů nebo jiných měkkých tkání a kloubů v horních končetinách od krku až po prsty. Také se nazývá porucha horních končetin, porucha kumulativního traumatu, nebo syndrom zaměstnání. Často začíná postupně, ale postupem času se stává horším a horším, a v práci se tak může stát opravdu oslabujícím. Děláte-li denně jednu určitou činnost, jako je psaní na počítači, přerušujte ji krátkými přestávkami. Také vždy zkontrolujte ergonomii Vašeho pracovního místa!

Používejte obě ruce

Správné psaní je klíčem k prevenci RSI. Zkuste si rozložit prsty více od sebe a rovnoměrně. Také je důležité si uvědomit, že nemůžete vše dělat jednou rukou. Zkuste proto využívat i svou druhou rukou.

Čtěte také: Manželka doktora mi poradila tento kurkumový čaj na zlepšení imunity v tomto virovém období

Vstaňte

Snažte se vstát od Vašeho stolu každých 30 minut a protáhnout si krk a ramena, abyste uvolnili napětí. 10-minutová přestávka každou hodinu (procházka po chodbě, nebo pro pití) je doporučená.

„Modlete se“

Protahování může pomoci předcházet a spravovat RSI. Spojíte-li si ruce jako do motlitby, skvěle si protáhnete dlaně, čímž předejdete svalovým bolestem v oblasti rukou. Vždy byste měli tlačit na jednu stranu a poté na druhou po dobu alespoň 15-30 sekund.

Je to v zápěstí

Chcete-li zabránit RSI, držte zápěstí rovně při psaní. Posaďte se, obě nohy položte na podlahu (nebo na opěrku nohou), uvolněte ramena, předloktí by měla být horizontálně, nebo lehce nakloněné dolů, kolena a lokty v pravém úhlu. Udržujte horní část obrazovky počítače v úrovni očí a nastavte polohu klávesnice tak, aby byla dosažitelná bez nutnosti se posouvat, či nějak natahovat.

[hana-code-insert name=’Dole‘ /]Snižte riziko

Váš zaměstnavatel by měl provést zhodnocení rizik Vašeho pracoviště, aby bylo prokazatelné, že je vyhovující. Pokud trpíte příznaky RSI, určitě to neignorujte a zakročte. Občas je třeba změny!

Pečujte o sebe!

Není nic lepšího než prevence. Pokud však trpíte příznaky mírného RSI, můžete zkusit krátkodobé užití protizánětlivých léků proti bolesti (ibuprofenový gel nebo tablety), horké a studené zábaly, elastické podpěry a dlahy. Některým lidem také pomáhá jóga, masáže a meditace.

Vždy však mějte na paměti, že návštěva fyzioterapeuta, nebo praktického lékaře je nezbytná, pokud příznaky přetrvávají a jsou závažné. Při těžkých případech je dobrým nápadem i návštěva kloubního specialisty (revmatologa).

Pokud se Vám článek líbil, nezapomeňte ho sdílet se svými přáteli a rodinou :-)!