David Hampl
31 července, 2020

Voda je základním stavebním prvkem nejen lidského těla, ale také planety Země. Lidský organismus obsahuje v průměru 60 % vody a planeta je pokryta vodní plochou až ze 71 %. Voda je zkrátka životodárná a najdeme ji v každé lidské buňce. Pokud je hospodaření s tekutinami v organismu narušené, dochází k takzvané dehydrataci. Bez větších obtíží člověk zvládne 3 až 5 procent ztrát tekutiny, avšak pokud je to více, dochází k nepříjemným projevům.

Příznaky spojené s dehydratací organismu

Nejčastějšími projevy nedostatku tekutin v těle jsou:

  • Bolesti hlavy: k nim dochází proto, že dojde k výraznému snížení tekutiny, která obklopuje náš mozek. Také mozek není dostatečně okysličován.
  • Změny nálad a zhoršená paměť: nedostatek vody může vést až k útlumu celého organismu, pokleslé náladě, a i mentální funkce budou zhoršené. Tyto příznaky jsou opět spojené se značným úbytkem vody kolem mozku, té je v jeho okolí až 73 procent.
  • Snížené slinění a zápach z úst: nedostatek vody může způsobovat i úbytek slin, které přirozeně chrání chrup před bakteriemi. Také můžete bojovat se zápachem z úst.
  • Potíže s vyprazdňováním: pokud budete málo pít, můžete se potýkat i se zácpou.

Další možné projevy dehydratace

Člověk, který je dehydratovaný může pociťovat i abnormální hlad, za kterým se ale ve skutečnosti skrývá žízeň a tělo tak dává najevo, že potřebuje doplnit tekutiny. Nedostatek vody v organismu rozpoznáte i při močení. Pokud došlo k dehydrataci, močit budete přes den málo. I barva moči se mění, pokud budete dehydratovaní. Ze zdravé čiré bude tmavá barva a moč bude i zapáchat. Nedostatek vody se může projevovat i bolestmi kloubů, nebo zvýšenou únavou. Již dvouprocentní úbytek tekutiny může způsobit výraznější malátnost a spavost. Dehydratace má vliv i na naše ledviny, které v případě úbytku tekutin mohou pobolívat hlavně kvůli tvorbě ledvinových kamenů. Ty vznikají v případě, že člověk dlouhodobě málo pije. Pakliže chcete hladkou, pevnou a na pohled krásnou pokožku, měli byste myslet na pitný režim. Tekutiny mají vliv totiž i na vzhled kůže.

Jaké tekutiny nejlépe pít?

Vhodné je se zaměřit na pití čisté kohoutkové vody. V teplých měsících láká hlavně studená voda, avšak měla by být při pití pokojové teploty, abyste svému rozehřátému tělu nezpůsobili teplotní šok. Ideální jsou i bylinkové neslazené čaje, nebo ty ovocné. Tekutiny doplníte i polévkami, konkrétně vývary. Nevhodné jsou nápoje sycené, slazené a také ty, v kterých je vysoký obsah kofeinu, jako je například káva, nebo energetické nápoje. K popíjení a zároveň doplnění vitamínů a minerálů se hodí zejména v letních měsících i čerstvé ovocné, nebo zeleninové šťávy. Jednotlivé druhy ovoce a zeleniny můžete i kombinovat a umixovat si třeba i chutné a syté smoothie.

Sdílejte článek