V posledních letech se česká veřejnost opakovaně potýká s rostoucími cenami a klesající kvalitou potravin v místních supermarketech. Ačkoli se tyto nešvary staly téměř všeobecně známými, málokdo měl možnost nahlédnout do zákulisí fungování těchto obchodních gigantů. To se však nedávno změnilo, když odvážná prodavačka z jednoho pražského řetězce promluvila o zaběhnutých praktikách, které stojí za nelichotivým stavem českého maloobchodu s potravinami.
Slevové akce – pouhá iluze úspor
Podle slov této zaměstnankyně nejsou slevové akce v tuzemských supermarketech ničím jiným než rafinovanou hrou na zákazníka. „Standardní ceny, třeba u toaletního papíru nebo drogerie, jsou výrazně nadsazené, aby se z nich daly dávat slevy třeba i 60 %. Lidé to potom berou skutečně po kvantech a vše se vyprodá. Funguje jim to skvěle,“ přiznává prodavačka.
Tento systém nastavování nepřiměřeně vysokých základních cen, z nichž se následně poskytují lákavé slevy, ve skutečnosti zákazníky připravuje o možnost skutečně výhodného nákupu. Pokud by supermarkety přistoupily na transparentní cenovou politiku bez uměle nafouknutých slev, zákazníci by mohli výrazně ušetřit. Místo toho jsou nucení, aby neustále pátrali po akčních nabídkách, které ve skutečnosti jen zakrývají nadhodnocené standardní ceny.
Šizené pečivo – další trik na zákazníka
Další oblastí, kde se supermarkety uchylují k nekalým praktikám je prodej pečiva. Díky zavedení samoobslužných pokladen se prodejcům naskytla příležitost krátit zákazníky na množství náplně v plněných pečivech. „Všimněte si, že třeba u plněného pečiva vám samoobslužná pokladna hlásí každou chvíli chybu. Je to proto, že náplně v daném výrobku není zdaleka tolik, kolik by jí mělo být. Může vám to připadat zvláštní, ale šetří se tu skutečně na každém detailu. Ono když se to pak nasčítá, dělá to velké peníze,“ vysvětluje prodavačka.
Tato praktika, kdy supermarkety záměrně klamou zákazníky ohledně obsahu pečiva, je dalším příkladem systematického vykořisťování spotřebitelů. Ačkoli se může zdát, že úspora na každém jednotlivém kusu není nijak závratná, ve velkém měřítku se tyto drobné „krácení“ projeví jako značný zisk na úkor kvality a spokojenosti zákazníků.
Pochybné dodávky a plesnivé maso
Dalším alarmujícím zjištěním je skutečnost, že supermarkety v Česku často nakupují zboží od neznámých dodavatelů pochybného původu. „Nejhorší je, když najdou nějaké plesnivé nebo zapáchající maso. A že se to děje opravdu často. Vždyť náš řetězec to vozí kdoví odkud,“ popisuje prodavačka.
Tato praxe nákupu nekvalitního zboží s cílem maximalizovat zisky je nepřijatelná a ohrožuje zdraví spotřebitelů. Namísto zajištění spolehlivých a prověřených dodavatelů se supermarkety uchylují k riskantním cestám, které se pak projevují v podobě narůstajícího množství potravin s vadami.
Špatná pracovní kultura
I přes tyto problematické obchodní praktiky, které prodavačka otevřeně kritizuje, sama přiznává, že není ochotna své místo opustit. Důvodem je nejen to, že je zde dobře finančně ohodnocená. „Nedávno nám zase přidávali, teď už beru 32 tisíc korun, což je fajn,“ říká.
Tato skutečnost vypovídá o celkově špatné pracovní kultuře v tuzemských supermarketech, kde zaměstnanci jsou do jisté míry smířeni s nekalými praktikami, neboť jim tato práce poskytuje solidní finanční ohodnocení. Zároveň je patrné, že management si je vědomý, že si musí udržet loajální personál. Proto jsou nucení přistupovat k pravidelnému zvyšování mezd.
Zdroj: Aazdravi.cz