Zkuste odpovědět, kdo tuto křižovatku projede první. Budete jako 90 % řidičů, kteří odpoví špatně?

Kdo má řidičské oprávnění, ten musel absolvovat nejenom jízdy, ale musel absolvovat také testy. Bohužel fakt je takový, že většinou šlo o naučení modelových situací a v reálném provozu má mnoho řidičů velké problémy. Dokazuje to i tento test, na který až 90 procent řidičů odpoví špatně. Přitom se jedná o to, kdo má přednost. Tedy dopravní situace, která když je špatně vyhodnocena, tak může mít fatální následky.

Autoškola je stále jednodušší

Sice jsou pryč doby papírového vyplňování testů, kdy se dalo opisovat a kdy se daly pořídit taháky. Nástup počítačů toto eliminoval. To ale neznamená, že by se testy zpřísnily. Spíše to vypadá, že je vše mnohem jednodušší, jelikož jak otázky, tak i řešení křižovatek zvládne i naprostý laik. A podle toho to také vypadá. Bohužel na našich silnicích.

Teorie je jiná než praxe

Nutno dodat také to, že u mnohých řidičů se velmi liší teorie a praxe. Tím chceme upozornit především na fakt, že zatímco na papíře je řešení křižovatky u mnohých správné, zatímco na silnici špatné. Je to dáno tím, že v autě jsou na rozhodování vteřiny. A je třeba hledět i na další věci, když má člověk křižovatku před sebou, má na vše maximální klid a nehrozí, že by něco spletl. I když ani to není až tak úplná pravda, jelikož i tady dochází k tomu, že lidé chybu udělají. A není jich málo. U tohoto obrázku, u této křižovatky, odpovědělo špatně 90 procent řidičů. Doufejme, že je na silnicích nepotkáme.

Čtěte také: Tohle jsou patrně nejvzácnější orchideje na světě. Z jakého důvodu? Vypadají běžně, ale až do doby, než začnou kvést. Proč? Najednou se zjeví tvář opice. A to přímo v jejich květu. Jak je to vůbec možné?

Podívejte se na křižovatku a odpovězte

Myslíte si, že vy pravidla silničního provozu ovládáte bez problémů a zvládnete na danou otázku odpovědět dobře? Tak si to zkuste. Podívejte se na obrázek a zkuste odpovědět, jaké bude pořadí vozidel, které křižovatkou projedou. Máte to jednoduché, jelikož zde jsou jenom dvě. A tak stačí určit, zda projede jako první osobní automobil který jede rovně, nebo zda projede jako první autobus, který zatáčí.

Co odpoví většina lidí?

Máte křižovatku vyřešenu a máte odpověď? Tak se pojďme podívat na to, co odpověděla většina lidí. Ti říkají, že jako první projede autobus. Argumentaci zde mají celkem jasnou. Je na hlavní silnici a má v plánu jet směrem, kudy hlavní silnice také vede. Pokud si to stejné myslíte i vy, musíme říci, že spadáte mezi 90 procent řidičů, kteří na otázku odpověděli špatně. Tak to skutečně není, jelikož autobus jede jako druhý. Říkáte si, jak je to možné, když je přece jenom na hlavní?

Proč jako první pojede osobní auto?

Buď jste v autoškole nedávali pozor, nebo jste si na obrázku nevšimli jedné důležité věci. A to takové, že pod značkou je také semafor. Ten pokud funguje, tak je nadřazený všemu. Hledí se jenom na semafor, jako by na křižovatce jiná značka nebyla. To je ten důvod, proč jako první projede osobní automobil. Ten má totiž zelenou a jede rovně. A to znamená, že má právo projet křižovatku jako první. Autobus bude mít s největší pravděpodobností také zelenou. Ale jelikož odbočuje, tak musí dát přednost vozidlům, které jedou rovně. Tedy červenému vozu a tak z pochopitelných důvodů jede jako druhý. Když budeme úplně konkrétní, tak si může najet do křižovat, ale musí dát přednost osobnímu vozu a až potom dokončí odbočovací manévr.

Takových křižovatek je málo

Máte obavy z toho, že jste odpověděli špatně a že jste nebezpečným řidičem, který může způsobovat nehody? Uklidníme vás. Takových křižovatek reálně moc nenajdete. Většinou je využití semaforů podobné, jako je využití dopravních značek. Když vede hlavní silnice do zatáčky, tak je obvyklé, že je pro lepší orientaci aplikován semafor s šipkami.