Čínské tržiště Temu, vlastněné společností PDD Holdings, se stává stále kontroverznějším kvůli obavám ohledně bezpečnosti jeho aplikace. Média i odborníci upozorňují na možnost zneužití osobních údajů uživatelů a rizika spojená s používáním této aplikace. Hlavní otázkou je, zda jsou data uživatelů Temu ve skutečnosti v bezpečí a zda mohou skončit v rukách čínské vlády.
Agresivní propagace a popularita Temu
Temu se na trhu snaží nalákat co nejvíce zákazníků a svou propagaci věnuje s velkým úsilím. Dokazuje to i skutečnost, že si Temu dokázalo zaplatit tři reklamy během největší americké sportovní události roku – Super Bowlu. Za tyto reklamy utratilo podle agentury Bloomberg téměř 21 milionů dolarů. Dalších 15 milionů dolarů pak investovalo do promo kódů, které nabídlo zákazníkům v souvislosti se Super Bowlem. Temu tedy celkem utratilo 36 milionů dolarů (880 milionů korun), což je obrovská částka, která svědčí o velikosti tohoto podniku.
Temu se snaží získat zákazníky nejen ve Spojených státech, ale také v České republice. Jeho reklamy jsou naprosto všudypřítomné v internetových vyhledávačích a tvrdě konkuruje českým e-shopům. Vzhledem k tomu, jak drahá je reklama během Super Bowlu a jakou částku Temu utratilo za tuto akci, lze předpokládat, že Temu má dostatečné finanční prostředky na to, aby svou propagaci provádělo velmi agresivně.
Bezpečnostní obavy ohledně Temu
Hlavním důvodem, proč se Temu stává předmětem kontroverze, jsou obavy o bezpečnost jeho aplikace a možnost zneužití osobních údajů uživatelů. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) již v minulosti upozornil na rizika spojená s používáním Temu. Především jde o to, že Temu sbírá osobní údaje uživatelů, které potřebuje k uskutečnění nákupu. Dále pak sbírá informace o zařízení, o používání služby a také údaje o poloze uživatele.
Temu uvádí, že tyto informace může sdílet s třetími stranami, včetně svých přidružených společností. To znamená, že získané informace mohou být použity k cílené reklamě. Pokud však přidružené společnosti sídlí v Číně, je zde možnost, že nakládání s daty uživatelů podléhá tamější legislativě. To znamená, že čínské státní orgány mohou mít přístup k datům uživatelů Temu. Tato skutečnost vzbuzuje obavy o ochranu soukromí a o možné zneužití osobních údajů.
Analýza výzkumné společnosti Grizzly Research
Výzkumná společnost Grizzly Research provedla analýzu aplikace Temu a došla k závěru, že tato aplikace obsahuje charakteristiky, které se podobají agresivní formě malwaru. Skrze skryté funkce aplikace může být ukradeno velké množství dat z mobilních zařízení uživatelů. Tato analýza naznačuje, že Temu může získávat peníze právě z prodeje ukradených dat, protože nepřináší dostatečné zisky jinak. Zboží se tam prodává hluboko pod výrobními náklady a k tomu ještě doprava po celém světě zdarma!
Grizzly Research také upozorňuje na podobnost Temu s jiným levným čínským tržištěm Wish, které také nevydělávalo a mělo podezřelé praktiky. Temu na každé americké objednávce prodělává průměrně 30 dolarů. Tato skutečnost svědčí o tom, že Temu se snaží nalákat zákazníky za každou cenu.
Odpověď Temu na obvinění
Temu odmítá obvinění z krádeže dat a tvrdí, že neprodává data zákazníků. Tvrdí také, že aplikace Temu nepředstavuje kyberbezpečnostní hrozbu pro běžné uživatele.
Vzhledem k obavám o bezpečnost a možnosti zneužití osobních údajů je vhodné, aby uživatelé Temu zvážili rizika spojená s používáním této aplikace a případně zvážili alternativní možnosti nákupu. Důležité je také dodržovat zásady kybernetické bezpečnosti a pečlivě zvážit, jaké údaje sdílíte s aplikacemi a webovými stránkami.