David Hampl
26 listopadu, 2021
, ,

Někdy nevědomě děláme chyby, které nás stojí čas, peníze a někdy bohužel i zdraví. Tento článek vypráví příběh mladé dívky, která jednoho dne nečekaně a bez předchozích příznaků omdlela doma v koupelně. Následně se jí začaly lámat nehty a vypadávaly jí vlasy. Lékaři jí tehdy diagnostikovali syndrom toxického šoku, který způsobují toxiny produkované bakteriemi.

Strávila osm dní v kómatu

Nehty dívky byly ve velmi špatném stavu, a dokonce i kůže se jí začala silně loupat. Osm dní musela být udržována v umělém spánku. Po probuzení nemohla pořádně chodit ani mluvit. Její zotavení bylo velmi obtížné a trvalo dlouhé dva roky. Se stejným onemocněním se tehdy léčily i tři další dívky. Viníkem byl překvapivě tampon.

Odborníci varují všechny ženy a dívky, aby byly při používání tamponů během menstruace velmi opatrné. Zavedení může být riskantní a pokud se nepoužívá správně, tedy pokud je v těle déle než osm hodin, může způsobit silnou bakteriální infekci. Krev, teplo a vlhkost jsou dokonalou živnou půdou pro bakterie.

Jaké jsou příznaky syndromu toxického šoku?

Prvním příznakem syndromu toxického šoku bývá náhlé a nečekané zvýšení tělesné teploty až na 39 °C. Mohou se objevit různé vyrážky nebo červeně zbarvená kůže, postižení zpravidla mívají nižší krevní tlak a často se u nich vyskytují střevní problémy. Olupování pokožky na nohou, obličeji a trupu se obvykle dostaví po jednom až dvou týdnech.

Pokud je na vině syndromu toxického šoku tampon, příznaky jsou podobné chřipce. Kromě horečky se objevuje pocit zmatku, třas, závratě a bolesti svalů. Mohou selhávat játra a ledviny nebo se objeví bolest v krku. Pokud některý z těchto příznaků pocítíte, co nejrychleji vyjměte tampon a zamiřte k lékaři, který vás vyšetří. Syndrom toxického šoku se může projevit kdykoliv během menstruace nebo v krátké době po ní. Toto onemocnění je poměrně vzácné, při zanedbání včasné léčby mohou být ale následky fatální.

Sdílejte článek