David Hampl
25 června, 2020

Len je jedna z nejstarších rostlin, které člověk pěstuje. Už v dávné minulosti byl ceněn pro své léčivé účinky. Lněná semínka jsou totiž zdrojem cenných vitamínů, minerálů, ale také omega-3 mastných kyselin a jsou skvělé na prevenci aterosklerózy. Pro srovnání 100 gramů semínek obsahuje 22 g omega-3 mastných kyselin, stejné množství vlašských ořechů 6 gramů a makrely pouze 5 gramů. Díky obsaženému manganu a hořčíku zlepšují trávení, spolu s vlákninou snižují hladinu cholesterolu. Jsou skvělou volbou pro večerní mlsání.

Co se skrývá za bohatství v malých semínkách?

Lněná semínka jsou zázrakem pro střeva, protože pomáhají odstraňovat usazeniny a toxiny ve střevech, mají mírný projímavý účinek. Snižují pravděpodobnost některých forem rakoviny, předně kolorektálního karcinomu, ale také rakoviny prsu. Po jejich užívání se snižuje krevní tlak. Žvýkání je dobré pro obnovu střevní mikroflóry. A jsou dobré i pro krásu, protože zlepšují stav pokožky a vlasů.

Zázrak pro ženy

O lněné semínko by se měly zajímat hlavně ženy nad 35 let, protože snižuje riziko rakoviny prsu a konzumace zmírňuje nepříjemné projevy menopauzy. Lněná semínka navíc obsahují fytoestrogeny, které pomáhají regulovat hormonální nerovnováhu, pravidelná konzumace reguluje menstruační cyklus. V těhotenství se doporučuje konzumace lněných semínek pro doplnění stopových prvků a dalších důležitých látek pro správný vývoj plodu.

Jak užívat?

Konzumujte sušené nebo si semínka připravte dle návodu. Lžíci semen zalijte převařenou vodou o pokojové teplotě a nechte je ponořená celou noc. Ráno vypijte tekutinu, která mírně zrosolovatí, snězte zbylá semínka na lačný žaludek. Při této přípravě si semínka zachovávají všechny důležité látky a živiny, hlavně však omega-3 mastné kyseliny. Vhodné je semínka nikterak nevařit. 10 minut po dávce semínek je vhodné vypít sklenici vody, po dalších 10 minutách sníst zelené jablko. Tím se nastartuje metabolismus, až poté si můžete dát zdravou snídani. Pravidelnou konzumací tímto způsobem shodíte také několik kilogramů váhy, protože dojde k regulaci metabolismu.

Jak poznat kvalitní semínka?

Lněná semínka je možné koupit v každém supermarketu nebo obchodě se zdravou výživou. Je nutné vybírat dobře vysušená a křehká, musí mít stejnou hnědou barvu. Vhodnější je nekupovat semínka do zásoby vzhledem k možné oxidaci. Kvalitu vám také napoví množství rosolu ve skleničce ráno, čím více rosolu, tím jsou kvalitnější.

Nežádoucí účinky

Samozřejmě jako každý lék může i lněné semínko při nadměrném užívání uškodit. Důležité je doplňovat množství tekutin, jinak byste mohli mít při konzumaci velkého množství zácpu. Lněná semínka se nedoporučují v případě, že trpíte zánětem žlučníku nebo pankreatitidou. Lněná semínka mohou také způsobit nadýmání.

Sdílejte článek