Tipy na úpravu jídelníčku, abyste snížili hladinu nebezpečného cholesterolu

Možná jste nevěděli, že lidský organismus si cholesterol vyrábí sám, a to v játrech. Jedná se o specifickou substanci, která se nachází v buňkách. Nejedná se tedy primárně o škodlivou látku, ačkoliv je tak vnímána, protože tělo ji v určitém množství potřebuje. Problém však nastává tehdy, když je cholesterolu příliš mnoho, protože vzhledem ke své olejovité, voskovité konzistenci způsobuje ucpávání cév, které může být velice nebezpečné.

Na snížení cholesterolu samozřejmě existují léky, ale ať už je užíváte nebo zatím ještě nikoliv, vždy je vhodné upravit jídelníček tak, abyste sami mohli nebezpečnou hladinu cholesterolu výrazně snížit. Zejména je třeba ze stravy ideálně úplně vyřadit nebo alespoň výrazně snížit konzumaci

  • smažených pokrmů
  • dezertů obsahujících vysoký podíl cukru, a také
  • tučného masa.

Pokud do jídelníčku zařadíte níže uvedené potraviny nebo alespoň některé z nich, uvidíte, jak se vám hladina cholesterolu upraví.

Tmavá čokoláda

Abychom vás ve vašem snažení povzbudili, začneme příjemně. Možná vás překvapí, že zrovna čokoláda se dostala do zdravého a doporučeného jídelníčku, ale věřte, že to má vědecký základ. Tmavá čokoláda obsahuje řadu antioxidantů a pokud obsahuje alespoň 70 % kakaa, můžete si ji v rozumné míře pravidelně dopřát.

Zelený čaj

Pití čaje je populární na celém světě, ale Asii v tomto asi jiná část světa nepředčí. Proto není až tak překvapivé, že právě v Japonsku byla provedena rozsáhlá studie, která zahrnovala 40 tisíc dospělých, u nichž se zkoumaly účinky zeleného čaje na jejich zdraví. Z výsledků vyplynulo, že pokud lidé pili denně více než pět šálků tohoto čaje, snížilo se u nich o pětinu riziko úmrtí na infarkt nebo mrtvici.

Ryby s vyšším obsahem tuku

Rybí maso je obecně doporučováno jako zdravé. Obsahuje omega-3 mastné kyseliny, které napomáhají zpevnění stěn krevních cév. Odborníci doporučují jíst ryby alespoň třikrát týdne, a to zejména tuňáka, lososa, pstruha nebo makrelu.

Avokádo

Avokádo může v pokrmech sloužit jako náhrada škodlivých tuků, a to zejména díky tomu, že samo obsahuje zdravé tuky a také hodně vlákniny. Když si například připravujete sendvič, nahraďte oblíbenou majonézu na plátky nakrájeným avokádem. Uvidíte, že sendvič bude nejen zdravější, ale bude i lépe chutnat. Avokádo se díky své konzistenci, která je u zralých plodů krémová, hodí také pro přípravu zdravých smoothie, kde ho můžete kombinovat s dalšími druhy ovoce a zeleniny.