Lidské tělo je neuvěřitelně komplexním a složitým strojem. Záleží na každém detailu v podobě vyvážené stravy, aby se dohromady složil obrázek perfektního ideálu, kdy všechno funguje přesně tak, jak má. Občas se však i přes značné úsilí stane, že některý z minerálů či vitamínů začne být v nedostatku a tělo začne vysílat jasné signály, že něco není v pořádku.

Jak se projevuje nedostatek železa

Odhalit deficit určitého konkrétního prvku nebývá příliš jednoduché, protože symptomy mohou mít více zdůvodnění. Jedním z poměrně klíčových prvků je železo. Jeho velká úloha spočívá ve správné krvetvorbě. Uplatňuje se však i v některých dalších složitých biochemických procesech v těle. A jak to tak bývá, když je ho nedostatek, tělo začíná vysílat signály.

Nedostatek železa poznáte konkrétně podle pocitů slabosti, které se objevují až nepříjemně často. Dalším průvodním znakem jsou bolesti hlavy, protože do mozku se nedostává tolik kyslíku. Varovným příznakem, že je třeba zapracovat na doplnění železa do stravy, může být také vypadávání vlasů. Zpozorněte také při zrychleném srdečním tepu nebo obtížném polykání, protože oba tyto problémy mohou signalizovat právě deficit tohoto prvku.

Jak doplnit železo?

V rámci prevence, ale i v případě, kdy pozorujete určité z výše uvedených příznaků, je vhodné zapracovat na dostatečném doplnění železa do stravy. S tím pomohou nejenom nejrůznější doplňky stravy, kdy se železo vyskytuje ve většině komplexních multivitamínů, ale také samotná strava.

  • Játra
  • Maso
  • Ryby

Právě z těchto surovin načerpáte nejvíce dobře využitelného železa. Samozřejmostí je menší obsah také v rostlinné stravě, kde však může být těžší naplnit doporučenou denní dávku. Budete se tak muset skutečně zaměřit na opravdu pestrý a vyvážený jídelníček a hlídat si složení potravin pro zajištění optimální výživy.

Sdílejte článek