ReFresh Bistro: Stavte se na čerstvé pečivo, polévku i na zapečený toust

Střední školy se mění i díky novým možnostem stravování. Staré bufety nahrazuje moderní koncept školních bister ReFresh Bistro.

Středoškolák je hladovec. Mnohdy si nevystačí ani se svačinou z domova. Nebo si ji prostě nemá čas zabalit. Přitom školní obědy už na středních školách nejsou samozřejmostí. Mohou kolidovat s rozvrhem, nebo studenti ze školy spěchají domů. Často dojíždějí a zdržet se na obědě znamená nechat si ujet vhodný spoj. Zachraňují to školní bufety. Jejich kvalita však bývá nevalná. Tam, kde se musí třeba kvůli školopovinným dětem uplatňovat pamlsková vyhláška, a bufet to nemá technicky dořešeno, je sortiment nedostačující, a pro téměř dospělé či dospělé středoškoláky omezující. I proto mají úspěch školní bufety ReFresh Bistro.

Zažily si těžké časy, stejně jako jiní v restauračním businessu

Prvním problémem byla pamlsková vyhláška, pak přišel covid-19 a veškeré s ním spojené vládní restrikce. „Školní rok 2020/2021 byl pro naší společnosti noční můrou. V září jsme s velkým úspěchem otevřeli všechny pobočky a po měsíci jsme byli nuceni ze dne na den vše uzavřít. Vyhodili jsme zboží za více než 2,5 miliónu korun, a navíc jsme každý měsíc kumulovali další ztrátu v řádech statisíců. Díky dohodě o splátkách se všemi dodavateli, kteří nám vyšli vstříc, jsme však dokázali přežít. Získali jsme investiční úvěrování a rosteme. Tento rok o 17 poboček a již připravujeme otevření dalších 10 poboček v průběhu roku 2021/2022. Přežili jsme a paradoxně se cítíme silnější než kdy předtím,“ říká o problematickém školním roce Filip Calta, provozní ředitel společnosti.

Krize růst nezastavila

Z 18 moderních školních bister se již od září, tedy od nového školního roku 2021/22, rozroste dnes již největší síť školních bufetů na 35. Síť však má ještě větší plány. „Od založení první provozovny uplynuly tři roky a již toto září otevřeme naši 35. pobočku. Rychlost otevírání nových poboček je větší, než jsme čekali, a proto v rámci našeho pětiletého plánu rozvojeplánujeme do roku 2026 otevřít naši 70. pobočku,“ říká Mgr. Lucie Benešová, ředitelka konceptu ReFresh Bistro.

Jak to, že se novým školním bistrům tak daří?

Dalo by se říct, že se jich konečně chopil někdo, kdo rozumí tomu, co středoškoláci, na které jsou školní bistra primárně zaměřena, chtějí a rovněž potřebují. Mladé ambiciózní vedení s 25letým ředitelem Markem Lefflerem si ještě dobře pamatuje, jaké je to být středoškolákem. Nikomu z týmu však zkušenosti nechybí a je to poznat na perfektně fungujícím businessu, který šlape jako švýcarské hodinky.

„V oboru rychlého občerstvení se pohybuji od svých 16 let, kdy jsem nastoupil na pokladnu do KFC. V průběhu dvou let jsem se v rámci společnosti vypracoval na manažerskou pozici, ve které jsem otevřel vlastní pobočku. Ve 20 letech jsem si založil marketingovou agenturu Designex, která funguje a roste, přesto se mi stále stýskalo po provozu něčeho více hmatatelného. Proto jsem se rozhodl v roce 2017 zkusit otevřít školní bufet na střední škole, kterou jsem navštěvoval. Marketing jsem uměl, ale chtěl jsem si vyzkoušet, jaké to je být reálně odpovědný za celou společnost – od řešení faktur po dohody s dodavateli. Vlastně ani nevím, jak se to stalo, ale v září otevíráme 35. pobočku,“ říká o své cestě k úspěšnému konceptu školních bister Marek Leffler, který vede skupinu společností Designex Group s.r.o. a je též jejím majitelem. Právě ona je provozovatelem úspěšných značkových školních bister ReFresh Bistro.

Najíst se, ale rychle!

Mezi hlavní pilíře konceptu ReFresh Bistro patří dodávat kvalitní a čerstvé potraviny, předně od místních výrobců. Tradičně tak studenti na pultech nachází čerstvé pečivo od místních pekařů. Vše je kvalitní, každého dodavatele si firma prověřuje. Ve školním bufetu však tohle nestačí. Klíčová je rychlost. Pro příjmy firmy, ale i ke spokojenosti studentů. Představte si, že máte deset minut na to, abyste doběhli do bufetu, nakoupili, najedli se, a ještě se včas vrátili do třídy. Tak vypadá každodenní „sport“ študáků o desetiminutových přestávkách. Pomalá obsluha se tady neodpouští. „Rychlost a kvalita obsluhy je našim hlavním pilířem. Abychom vyšli studentům co nejvíce vstříc, připravujeme zavedení samoobslužných pokladen, které ještě zrychlí a zkvalitní obsluhu bister. Instalace již započala a do konce roku 2021 budeme mít samoobslužnými pokladnami pokryto více než 40 % našich poboček,“ konstatuje ředitelka společnosti Mgr. Lucie Benešová.

Moderní školní bistra mají úspěch

Kvalitnější možnost stravování mění střední školy k lepšímu. Největší síť školních bufetů, ReFresh Bistrodnes cílí na 30 000 středoškoláků a denně z nich obslouží 7000. Jenom zapečených toustů, což je hit v sortimentu sítě, se denně prodá až 6000 denně. Umíte si představit, kolik to je měsíčně či ročně? 1,2 milionu prodaných zapečených toustů za rok je skutečně úctyhodný výsledek.