Během cest se může let zpozdit, nebo může být i zrušen. Jak řešit tyto nepříjemné situace? Podívejte se, na co máte nárok a jak postupovat, ať vás příště tato situace nezaskočí.
Ve většině případů zpožděných letů se musíte o všechny níže uvedené benefity sami ozvat. Aerolinie vám samy od sebe zřejmě nic nenabídnou, proto je dobré vědět, na co máte nárok.
Kdy vzniká nárok na kompenzace při zpoždění letu
Kompenzace vyplývají z nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, které stanovuje společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě.
- let musí začínat na letišti na území členského státu EU
- nebo musí končit na letišti na území členského státu EU
- a současně se musí jednat o evropskou aerolinku
- členským státem jsou země Evropské Unie, Norsko, Švýcarsko a Island
Kdy vzniká nárok na občerstvení
Letecký dopravce vám musí zajistit občerstvení za předpokladu, že je odlet zpožděn alespoň o 2 hodiny nezávisle na příčině zpoždění. Výše zpoždění se odvíjí od celkové vzdálenosti letu.
- 2 hodiny u letů do 1 500 km
- 3 hodiny u letů od 1 500 km do 3 500 km
- 4 hodiny u letů nad 3 500 km
Nezáleží na tom, zda je let zpožděný z důvodu stávky, špatného počasí nebo pozdním příletem letadla z předchozí destinace. Aerolinka se o vás musí postarat na letišti odletu i na přestupním letišti. Máte nárok na občerstvení úměrné délce zpoždění. Dostanete voucher na občerstvení na vodu a bagetu, případně na menší jídlo v letištním fast foodu. Pokud je zpoždění delší, můžete požadovat další voucher. Většinou se letištním rozhlasem svolávají cestující, aby se dostavili na určitou přepážku, kde jsou vouchery vydávány. Informovat se můžete u personálu u odletového gatu.
Nárok na bezplatné hovory
Mimo zajištění občerstvení vám musí dopravce umožnit 2 bezplatné hovory. Ty jsou ale v dnešní době letištních wi–fi sítí téměř zbytečné. Může se ale stát, že se vám třeba vybije telefon.
Kdy vzniká nárok na ubytování
V případě, že se váš let zpozdí až do druhého dne, máte nárok na ubytování včetně dopravy z letiště do hotelu a zpět. Pokud se let zruší a čekáte několik dní na nový, musí vám letecká společnost zařídit ubytování v hotelu včetně stravy po celou dobu čekání na nový let. Pokud je zpoždění v délce 8 a více hodin během noci, vždy trvejte na hotelu.
Kdy vzniká nárok na finanční odškodnění za zpožděný let
Pokud do cílové destinace dorazíte o 3 hodiny později a více, máte nárok na následující částky:
- 250 € při vzdálenosti do 1 500 km
- 400 € při vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km, při cestách po EU včetně zámořských regionů
- při zpoždění o 4 hodiny a více 600 € při vzdálenosti nad 3 500 km
Jak získat finanční odškodnění
Obraťte se na leteckou společnost se žádostí o odškodnění z důvodu opožděného letu. Uveďte své bankovní číslo včetně IBAN formátu a odvolejte se na nařízení. K vyřízení budete potřebovat:
- elektronickou letenku vaší rezervace
- palubní vstupenku
- ideálně foto příletové tabule s uvedeným zpožděným letem
O kompenzace můžete žádat až 3 roky zpětně. Ozvěte se také v případě, že se vám zatoulal cestovní kufr. Vždy řešte situaci ihned na letišti. Z toho důvodu je také dobré mít dobře vybavené příruční zavazadlo.